Berlingske Business

Den store skattedag

07BUSskat.jpg
De danske skatteregler er så komplicerede, at det er et kæmpemæssigt arbejde at regne ud, hvad man skal betale i skat. Foto: Scanpix

I denne weekend kan de første måske smugkigge på deres årsopgørelse fra Skat. Men ellers er det på mandag, at der officielt åbnes for elektronisk adgang til årsopgørelsen. Det plejer at føre til kaos og timelange ventetider.

En af årets vigtigste datoer nærmer sig for alle, der er interesseret i deres egen privatøkonomi. Det er mandag 9. marts. Her åbner Skat for adgang til den fortrykte årsopgørelse på deres hjemmeside. Så kan alle logge på og se, om de skal betale en sur restskat eller have en lidt sjovere overskydende skat retur.

Dagene omkring det tidspunkt, hvor årsopgørelsen slippes fri, er normalt omgivet af et større hysteri, hvor tusindvis af danskere ikke kan komme ind på Skats hjemmeside og et større kaos med timelange ventetider og nedbrudte hjemmesider udspiller sig. Alt sammen noget, som får mange til at føle sig magtesløse og forvirrede.

At det skal være på den måde i Danmark, som gerne vil være i front internationalt med IT-systemer, effektiv skatteopkrævning og god offentlig service, kan godt undre.

Men alt, hvad der har med opkrævning og betaling af skat at gøre, har aldrig været nogen nem sag i Danmark. Tværtimod er der nærmest en lang tradition herhjemme for, at gøre skattesystemet yderst kompliceret med et sandt virvar af beløbsgrænser, skattesatser og fradragsregler, der tilmed ændres hvert år.

fdfdf

Det er muligvis for at gøre systemet så retfærdigt som muligt, at det er blevet så indviklet, at stort set ingen danskere uden stor forstand på området, kan regne deres egen skat korrekt ud.

Jeg kan godt selv udregne min egen skat og har forsøgt flere gange, også i år. Men det er noget, der tager timer, og som ikke lige klares med et snuptag. Af samme grund opgiver de fleste på forhånd.

Måske kan det være en lille trøst, at det engang for længe siden var meget værre. For bare et par år siden var der således stribevis af oplysninger, som skulle skrives på årsopgørelsen. Jeg havde eksempelvis både et transportfradrag og en stribe af andre småting, som hvert år skulle huskes til det årlige skattecirkus.

Angrende skatteål spytter 335 millioner i statskassen

For endnu flere år siden, og her er vi måske 25 år tilbage i tid, var der også særlige fradrag for overarbejde, sene arbejdstider, skriftende arbejdssteder og endda også et særligt fradrag for præster, søfolk og journalister – for blot at nævne noget. Det var dengang, hvor der i vinduet hos enhver boghandler eller kiosk i dette land stod en lille bog, der hed »Snyd ikke Dem selv i Skat«.

Det var en årlig bestseller og en sand guldgrube for Jens Stubkjær, der var forfatter og redaktør af den lille finurlige bog, som næppe faldt i god jord hos Skattevæsenet.

Går man helt tilbage til tiden før 1983, eksisterede aktier og obligationer i fysisk form. Det betød, at man skulle ned i banken, åbne bankboksen og »klippe kuponer«, som det så smukt hed, når man skulle høste renter og udbytter.

Når man kom hjem, skulle indtægten fra kuponerne pænt skrives på selvangivelsen for at overholde alle regler og love. Det meste med skatten er blevet nemmere siden dengang. Men ofte afløser det ene problem blot det andet, og i dag er fortidens mange fradrag og oplysninger afløst af et mere moderne IT-kaos, som let kan koste mange timers ventetid og hovedbrud.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen