Berlingske Business

Den store nordiske TV-krig rammer Danmark

Tv-krig
Flere tusinde danske tv-seere kan mandag ikke længere tune ind på Kanal 5 og Brian Laudrup. Foto:

Et sammenbrud i prisforhandlinger mellem amerikanske Discovery Networks og norsk-ejede Canal Digital betyder, at tusindvis af danskere mister en række populære TV-kanaler. Omkring 2,5 millioner husstande i Norden bliver ramt.

Danske TV-seere i tusindvis har mandag morgen mistet signalet til en række populære TV-kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og Eurosport. De sorte skærme skyldes, at amerikanske Discovery, der ejer TV-kanalerne, vil have en højere pris for sine produkter, end kabel-TV-distributøren Canal Digital vil betale.

Prisforhandlingerne har stået på i flere måneder, inden de endegyldigt brød sammen i weekenden. Ifølge Canal Digital har Discovery fremsat helt urimelige krav om prisstigninger på flere hundrede millioner kroner for det nordiske marked. Canal Digital har fra mandag ikke længere ret til at sende Discoverys TV-kanaler i Danmark og resten af Skandinavien. I Danmark bliver omkring 200.000 husstande ramt af sort skærm på Discoverys kanaler.

20BUSFladskaerme.jpg

»Vi beklager på det stærkeste, at vores kunder i øjeblikket mangler Kanal 5 og de øvrige Discovery-kanaler. Vi er meget skuffede over, at den amerikanske mediekoncern vælger at tage et så drastisk skridt, selv om de allerede i torsdags varslede, at de var villige til at gå så langt. Vi arbejder fortsat hårdt på, at få kanalerne tilbage så hurtigt som muligt«, siger Canal Digitals Danmarks administrerende direktør, Jarl Söderman, i en pressemeddelelse.

Prisstriden mellem Discovery og Canal Digital rammer også kunder hos Viasat, da Viasat har en aftale med Canal Digital for at kunne sende Kanal 4 og Kanal 5 fra Discovery.

Discovery sidder på en række rettigheder til topfodbold. Det gælder eksempelvis Premier League, Bundesligaen, den danske superliga og det danske fodboldlandshold.

»Jeg kan sagtens forstå, at det kan og vil lede til frustration hos Canal Digitals kunder, som gerne vil se vores kanaler. Vi håber derfor meget, at vi snart kan nå til en god aftale. En aftale, som tager højde for, at Discoverys kanaler vokser i popularitet efterhånden, som vi investerer i bedre indhold og sportsrettigheder som Premier League,« siger Christian Kemp, der er administrerende direktør i Discovery Networks Denmark.

tv-krig

Kanal 5 viste samtlige kvalifikationskampe frem mod den kommende EM-slutrunde i Frankrig, hvor det danske landshold i sidste ende missede billetten efter to afgørende kampe mod Sverige. Kanal 5 har også sikret sig rettighederne til alle Danmarks kvalifikationskampe til VM i Rusland i 2018, hvilket betyder, at kanalen også de næste år frem vil være den eneste danske TV-kanal, hvor danske TV-seere kan følge landsholdet. Næste betydningsfulde landskamp spilles dog første den 4. september, hvor Danmark tager imod Armenien i VM-kvalifikationen.

I Norden bliver omkring 2,5 millioner husstande ramt af den aktuelle TV-konflikt mellem Canal Digital og Discovery.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen