Berlingske Business
17:42

Den gennemsigtige stationcar

Peugeots 307 har for alvor medvind. Kombinationen af plads og udstyr til en meget rimelig pris tiltaler de mange danskere, der forståeligt

nok lægger stor vægt på en bilens indkøbspris. Til dem, der finder en almindelig 307 lidt for lille, er 307

SW et godt alternativ.


Vi har i første omgang prøvet den gennemsigtige version af 307 SW. Det vil sige en diesel-udgave

med 110 hestes HDi-motor og to ekstra sæder helt bagest i bilen. Prisen er rimelige 284.990 kr., hvortil der skal lægges 2490

kr. for hvert ekstra sæde. Bilen fås også med almindeligt ståltag og fem sæder.









Lyst til

lys

Det store glastag gør bilen helt speciel. Det er på 1,3 kvm og giver en meget luftig fornemmelse i hele bilen og gør

den samtidig til en typiske enten/eller bil. Enten elsker man at kunne kigge op på himlen, eller også hører man

til min kategori, der finder konstruktionen sjov, men uden egentlig brugbar værdi. Peugeot 307 er i forvejen en bil med en alt

for stor og flad forrude.


Hvis solen skinner, bliver man brændt på lårene, og så hjælper selv

det bedste klimaanlæg ikke meget. Hvis man så i tilgift vælger en 307 SW med glastag, bliver man også ristet

i hovedet, så snart solen titter frem. Under min testuge med bilen kørte jeg stort set hele tiden med det indvendige

beskyttelsesgardin trukket for.


Kun når det er overskyet eller om natten, har glastaget en vis teoretisk berettigelse.

Men dette synspunkt deles ikke med resten af familien - specielt børnene finder behag i at kunne kigge op og ud.


Inden

vi går over til at bedømme de ekstra sæders værdi er det på sin plads at dvæle et øjeblik

ved bilens synlige kvalitet. Materialerne er pæne uden tilnærmelsesvis at nå det lækre niveau der eksempelvis

præger konkurrenten Fiat Stilo.


Testeksemplaret havde desuden flere steder med dårlige tilpasninger af materialer

i kabinen og indsatsen i venstre solskærm, der rummer make-up-spejl, var på nippet til at falde ud. Udstyrsniveauet er

højt med både ESP og miljøvenligt partikelfilter og klimaanlæg som standard.


Som stationcar er 307

begunstiget med ekstra 10 cm i akselafstand. Det giver bilen en samlet længde på 420 cm og har gjort det muligt at få

plads til de ekstra sæde helt bagest.


På anden række sidder man fortrinligt, og sæderne kan moduleres

rundt efter behag. En mulighed er bl.a. at fjerne midtersædet og så rykke de to ydersæder lidt sammen, så

passagerne får mere luft ud mod dørsiderne. Sæderne kan skydes frem og tilbage individuelt, og de er lette at fjerne helt.




En mulighed er også at lade de to bageste enkeltsæder sidde. Det give børn masser af plads til benene, hvis

anden række foldes sammen. Det går let at folde sæderne frem, men til at fastholde dem ved kørsel har Peugeot

valgt en kikset løsning: En snor skal fæstes i svigermorhåndtaget i loftet, ellers klapper det sammenfoldede sæde

tilbage ved acceleration og risikerer at kvæste sidste rækkes passagerer på fødderne.


Peugeot er ærlig

nok til at kalde bilen for en fem plus to. Det tjener franskmændene til ros, for de sidste to sæder er kun til ganske

små børn uden alt for store fødder. Men de to ekstra sæder udvider bilens brugsværdi betydeligt, og

på de korte ture, men kører man typisk med eksempelvis en flok piger, der skal til bal, fungerer bilen udemærket.









Dejlig

fleksibel motor

Dieselmotoren i 307 passer godt til den store stationcar. Den har masser af moment til en bil, der har plads til meget,

og støjen er holdt godt nede. det er ikke så underligt at diesel-feberen for alvor har bidt sig fast på det danske

marked.


En 307 SW kører i bund og grund som en almindelig 307 med 10 ca mindre mellem akslerne. Men der er nuancer i måde

de to biler opfører sig på.


SW er om end endnu mere stivbenet og kørt som tom bil kan den godt være lidt

af en prøvelse på hulle asfalt i byen.


Samtidig har sæbedre en tendens til atv klapre en anelse, hvilket

bestmet ikke klæder bilen. Først med fem personer i bilen og bagage bliver undervognen mere human, forstået på

den måde at den jo mere vægt den får, jo mere komfortabel bliber den. Bilen er ganske følsom for sidevind

og den opleves ikke så retningsstabil som den almindelige 307''er.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen