Berlingske Business

Danskerne har fået mere styr på privatøkonomien

.Save money for prepare
Danskerne har fået bedre privatøkonomiske vaner, fortæller Louise Skjødsholm, specialkonsulent i finansielt forbrug i Finanstilsynets penge- og pensionspanel. Foto:

Flere og flere danskere får styr på privatøkonomien.

Fra juli 2014 til juli 2016 er antallet af dårlige betalere faldet med næsten 7000 personer, så det danske register over dårlige betalere, RKI, nu tæller 225.000 danskere.

Gælden er samtidig faldet med i alt 1,7 milliarder kroner, så den samlede pulje nu udgør 15,6 milliarder kroner.

Det skriver Politiken og henviser til en opgørelse, som kreditoplysningsbureauet Experian fremlægger mandag.

Og danskerne har fået bedre privatøkonomiske vaner, fortæller Louise Skjødsholm, specialkonsulent i finansielt forbrug i Finanstilsynets penge- og pensionspanel.

Valentin

Panelet offentliggør mandag en spørgeundersøgelse, som analyseinstituttet TSN Gallup har udarbejdet.

Den viser blandt andet, at tre ud af fire danskere, eller 77 procent, sparer penge op hver eneste måned til uforudsete udgifter, ferier og oplevelser eller større ting til boligen.

- Vi ser tydelige fremskridt i forhold til vore tidligere undersøgelser. Der er flere, der lægger budgetter og flere, der sparer op. Det er en meget positiv udvikling, der viser, at flere træffer sunde pengevalg, siger Louise Skjødsholm til Politiken.

RENE DELEURAN MOLGAARD ANDERSE

Undersøgelsen viser også, at tre ud af fire danskere har prøvet at lægge et budget for familiens privatøkonomi.

Samtidig opdaterer langt de fleste aktivt budgettet, når der er behov for det, fordi bilen skal på værksted, eller tandlægeregningen blev større end forventet.

02BUSDengs-es-somemrhus-133.jpg

Danske Banks privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen forklarer udviklingen med, at flere er kommet i job og dermed har fået flere penge i husholdningen.

- Når vi samtidig har meget lave renter, giver det mere luft i mange familiers økonomi. Man er ikke lige så hårdt spændt for som i kriseårene, siger hun til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen