Berlingske Business

Danskerne dropper kontanterne

Penge
Foto:

Checken er stort set udryddet og brugen af kontanter svinder ind. Til gengæld elsker danskerne deres dankort, viser ny rapport fra en arbejdsgruppe under Nationalbanken.

Klingende mønt er ikke hvad det har været. I hvert fald bruger danskerne i mindre og mindre omfang kontanter. I stedet er dankortets rolle som betalings-yndling fuldstændig cementeret.

Det fremgår af den nye rapport fra Betalingsrådet, en arbejdsgruppe under Nationalbanken, som er offentliggjort tirsdag.

I det hele taget aftager brugen af de såkaldte papirbaserede betalingsformer, som nu kun bruges ved 25 procent af alle betalinger i Danmark. Det er et fald fra 80 procent i 1990 og dækker også over, at checken på det nærmeste er afgået ved døden.

pix-mobilepay123


Hele 40 procent af af den voksne befolkning fortæller ifølge Betalingsrådet, at de »sjældent« foretager betalinger med kontanter.

Udvalget hæfter sig ikke ved nogen negative ting ved kontanter i sig selv. Det drejer sig i højere grad om, at rede penge taber til dankortets brugervenlighed, fremhæver flere af udvalgets medlemmer.

Kortet har med Betalingsrådets ord opnået en status som et must take-kort - »et betalingskort som forretninger i praksis ikke kan sige nej til.« Dog er der danskere, der ikke har et dankort, men som i stedet bruger et internationalt hævekort med de samme betalingsmæssige egenskaber. Pointen er imidlertid den samme - danskerne elsker kort.

12BUSPix-MobilPay550.jpg


»Der bliver stadig brugt rigtig mange kontanter, det skal man lige huske på, men brugen af betalingskort stiger, fordi det er mere bekvemt. Man behøver ikke at tænke over, hvor mange penge, man skal have med, og risikoen for at miste penge er elimineret,« siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv, og som er en del af den 26 mand store arbejdsgruppe bag rapporten.

Dankortet blev lanceret i 1983, hvor bare 447.000 fik et. Ti år efter introduceredes VisaDankortet, som i dag er det mest udbredte. Alt i alt var der i 2012 udstedt 4,8 millioner dankort og VisaDankort, samt 1,7 millioner af de såkaldte internationale debetkort.

Betalingsrådet har ikke beskæftiget sig med hverken de nye mobilbetalingstjenester MobilePay og Swipp eller med elektronisk valuta, som eksempelvis BitCoin, men konkluderer, at brugen af mobiltelefonen som betalingsinstrument vinder frem, og at en tredjedel af forbrugerne ville bruge mobiltelefonen til at betale for deres daglige indkøb, hvis de kunne.

Som det danske betalingsmarked er skruet sammen nu, er der imidlertid intet over eller ved siden af danskernes betalingsdarling - dankortet.

Kortet tegner sig for mere end 60 procent af omsætningen i de danske butikker og for to ud af tre transaktioner, når der handles på internettet.

Der er dog næppe udsigt til at kontanterne udkonkurreres fuldstændig, fremhæver Henrik Hyltoft.

»Der er en enkelt egenskab ved kontanter, nemlig at de er anonyme, og det kan forklare, hvorfor der er så forholdsvis mange kontanter i omløb. Der kan være sådan nogle aspekter, som sikrer kontanternes overlevelse,« siger Henrik Hyltoft, som dog ikke vil afvise, at de engang forsvinder.

»Det gør de nok på et tidspunkt, men det bliver ikke lidt foreløbig. Men vi i Dansk Erhverv, så gerne, at der blev færre af dem i omløb. Det ville være mere effektivt for vores medlemmer,« siger Henrik Hyltoft.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen