Berlingske Business

Danskere verdensmestre i at bruge betalingskort

Sammenlignet med forbrugere i andre lande, er danskerne de absolut mest flittige til at bruge betalingskort frem for kontanter.

Dankort og andre betalingskort er mægtig populære blandt danske forbrugere, som ynder at benytte kort frem for kontanter, når de shopper. I hvert fald har danskerne verdensrekord i brug af betalingskort, når man sammenligner med forbrugere i andre lande.

Det viser en opgørelse fra research- og rådgivningsvirksomheden Lafferty Group.

I gennemsnit betalte danskerne hver af deres betalingskort 166,3 gange i løbet af 2008. Det er langt over det globale gennemsnit på 27,8 transaktioner pr. kort om året.

- Vi er vant til at kunne bruge Dankortet næsten uanset, hvor vi kommer hen, hvilket vi flittigt gør til både store og små betalinger. At stadig flere forretninger nu også tager imod internationale betalingskort er blot med itl at forstærke denne tendens, siger Lars Fruergaard, direktør, salg, PBS A/S.

Stadig flere butikker giver muilghed for at betale med kort, og det giver kunderne større valgfrihed i forhold til, om de vil betale med kort eller kontanter.

- Resultatet bekræfter, at danskerne har vænnet sig til og måske endda foretrækker at betale med betalingskort i stedet for kontant. For forretningerne giver det også oplagte fordele at nedbringe brugen af kontanter, herunder også anden valuta. Derfor vælger stadig flere forretninger at tage imod internationale betailngskort, vurderer Lars Fruergaard.

Omkring 42.000 danske forretninger tager i dag imod internationale kort, imens knap 89.000 forretninger tager imod Dankort.

-ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen