Berlingske Business

Danske Bank: Privatforbruget er ikke så ringe endda

privatøkonom i Danske Bank
Ifølge privatøkonom i Danske Bank, Las Olsen, snyder tallene for danskernes privatforbrug.

Ifølge data fra Danmarks Statistik udviklede privatforbruget sig fladt - og derved overraskende dårligt - i tredje kvartal.

Men tallene snyder, idet et stort fald i danskernes energiforbrug skygger for en reel stigning i forbrugsvæksten.

RB PLUS Ringe udsigt til at piske ledige i job

Sådan lyder vurderingen fra Las Olsen, der er privatøkonom i Danske Bank.

- Dykker man lidt længere ned i tallene viser det sig, at forbrugsvæksten bliver trukket kraftigt ned af et fald i forbruget af el, gas og brændsel på hele 11,6 pct. Her er tale om tal, der er korrigeret for normale sæsonudsving, som selvfølgelig er store for varmeforbruget. Det virker derfor umiddelbart lidt mærkeligt, og der er god grund til at tro, at det sæsonkorrigede varmeforbrug kommer til at stige igen, skriver Las Olsen i en skriftlig kommentar.

Sydafrika

Selvom der ikke er tale om eksplosiv forbrugsvækst i kvartalet, kan der ifølge Danske Banks beregninger spores en markant stigning i privatforbruget, hvis energi og køretøjer trækkes ud af ligningen.

- Renset for energi og køretøjer steg privatforbruget efter vores beregninger med 0,6 procent i tredje kvartal. Det passer noget bedre med billedet af, at forbruget for tiden stiger rimelig kraftigt, trukket af solid vækst i reallønnen og fremgang i beskæftigelsen, skriver Las Olsen.

Ifølge beregninger fra Danmarks Statistik var stigningen 0,8 pct. i tredje kvartal, hvis el og brændstof fraregnes.

- Vi bruger flere penge, fordi vi tjener flere. Der er derimod ikke tegn på, at vi benytter os af de bedre økonomiske udsigter og af de stigende huspriser til at låne flere penge og bruge dem, som vi har set i tidligere opsving. Så en rigtig kraftig vækstmotor bliver forbruget næppe denne gang, men det kommer til at trække mere op i BNP i den kommende tid, slutter økonomen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen