Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Dansk sejlertøj har fokus på vægten

Sejlerjakken Top Ocean vejer under et kilo.
Foto: SailXtreme

Danmark har mange dygtige sejlere. Dansk sejlertøj er det derimod småt med. SailXtreme er det første seriøse bud.

Danmarkshistorien er fyldt med internationale sejlere og toppræstationer. Fælles for dem alle er stort set, at bedrifterne har fundet sted i tøj, der er designet uden for landets grænser.

Danmark har med andre ord aldrig rigtig haft sejlertøjsmærker med internationale ambitioner, men for et års tid siden besluttede to danske iværksættere, at tiden var moden til et dansk mærke. Resultatet hedder SailXtreme, og efter en forsigtig start er tøjet nu på vej til flere europæiske markeder. Salgskanalen er først og fremmest en netbutik, der versioneres til forskellige sprog.

Ganske få mærker

Tøj til sejlsport har i mange år været domineret af ganske få spillere. I toppen ligger mærker som Musto og Henri Lloyd, og SailXtreme har valgt at fokusere på sejlertøj i den meget lette ende målt på vægt. Foruden tøj til sejlsport indeholder kollektionen også bukser og andet fritidstøj.

- De fleste sejlere flår deres sejlertøj af, så snart de kommer i havn, fordi det typisk ikke er komfortabelt at bære. Det er ofte meget stift, og derfor har vi brugt mange kræfter på at designe tøj, der er let og smidigt, siger Lars Findsen, der står bag udviklingen af det nye lette sejlertøj.

Han forklarer, at den største udfordring i designet af sejlertøjet har været at finde de rigtige materialer, som ikke blot er vandtætte, åndbare og lette, men som også kan modstå en konstant påvirkning af saltvand.

Leverandøren blev fundet i Japan i form af virksomheden Toray Industries, der er blandt de førende i verden i fremstilling af tekniske/funktionelle metervarer, og som er underleverandør til mange af verdens store brands.

Skal man begå sig inden for sejlertøj er det nødvendigt med kendte sejlere, der bærer tøjet.

For SailXtreme gælder, at man har den dobbelte OL-guldvinder Jesper Bank med i udviklingsteamet. Desuden satser man på ungdommen ude i sejlklubberne.

Vægten på det nye sejlertøj ligger på mellem 750 og 950 gram pr. del, og der er neopren manchetter ved både ærmer og hals samt solid indvendig næsten vandtæt lomme til mobiltelefonen og indbygget hætte i kraven.

Rent teknisk er der tale om lette trelags laminerede stoffer i nylon, Dermizax EV3 fra Toray Inc, der er vandtætte op til to atmosfæres tryk og kan transportere ikke mindre end 16 liter væske inde fra og ud pr. døgn. Stofferne er samtidig bløde og behagelige.

Endvidere gør SailXtreme brug af en nyudviklet Kudos XR-overfladebehandling, der forhindrer olie, snavs og smuds i at sætte sig i tøjet.

Disse stoffer anvendes i Top Ocean-sejlerjakkerne, anorakkerne Challenger One, bukserne Bib-Pro og overallen Match.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen