Berlingske Business

Danmarks første golfcenter-rådgiver

For mange véd for lidt, inden de går i gang med at etablere et golfcenter - med både fysiske og økonomiske

problemer til følge. Gribes tingene derimod rigtigt an fra starten, kan mange ærgrelser og penge spares. Sådan mener

i hvert fald den 58-årige århusianer Flemming Vennekilde, der har startet Danmarks første konsulentfirma med speciale

i at etablere og drive kommercielle golfbaner og -centre, GolfGruppen Aps.



Selvom Flemming Vennekilde arbejder lidt i dølgsmål,

fordi han indtil den 1. juli har sin daglige gang på mediabureauet Carat1s Århus-afdeling, er han faktisk impliceret i

tre jyske golfprojekter og ét i Tjekkiet, og i løbet at nærmeste fremtid forventer han at blive impliceret i yderligere fem

jyske projekter, heraf ét, hvis lige ikke er set før i Danmark.

Investorer i kø

- Jeg hører

ikke til de skeptikere, der mener, at Danmark nærmer sig mæthedspunktet med hensyn til golfbaner. Nej, tværtimod

vil der i årene fremover blive behov for endnu flere kommercielle golfcentre og pay & play-baner, og det er netop sådanne

foretagender, jeg ønsker at vejlede og finde investorer til, fortæller Flemming Vennekilde, som har optrådt i disse

roller for første gang i forbindelse med Danmarks første kommercielle links-bane, Rømø Golf Links, hvor

anlægsarbejdet starter i løbet af for-året 2004.



23 millioner kroner lød det budget på, som en

nedsat styregruppe havde udarbejdet for Rømø Golf Links samt en detaljeret forretningsplan, var det ikke det store problem

for den i forvejen velkendte århusianer i den danske golfverden at gøre stor-investorer interesserede.



I tæt

samarbejde med Styregruppen blev markedet grundigt undersøgt, og her er et godt netværk efter Flemming Vennekildes opfattelse

utroligt vigtigt. Rømø kan i dag groft sagt vælge og vrage mellem de muligheder der er, og det er jo en behagelig

situation at stå i. Rømø Golf Links, der får en 18 hullers-bane og en 9 hullers pay & play-bane, ligner

på forhånd en succes, fordi sommerferieøen i Vadehavet tiltrækker både danske og tyske turister i millionvis

på årsbasis.

Smørum-model

Det var dog mere på hjemmebane, at Flemming Vennekildes interesse for vejledning

om kommercielle golfbaner i første omgang blev vakt:



- Ved et rent tilfælde fandt jeg ud af, at nogle arkitektstuderende

havde lavet en opgave omkring fremtidige udnyttelsesmuligheder for Lyngbygaard mellem True og Framlev vest for Aarhus. I denne plan

indgik blandt mange andre ideer også en golfbane, og derfor kontaktede jeg simpelthen ejeren, Niels Jørgen Bønløkke,

som ikke viste sig uinteresseret, selvom han ikke havde gjort sig tanker i den retning.



Ejerens interesse var nok til, at Flemming

Vennekilde tog et møde med direktør Jens Peter Rasmussen fra Danmarks største kommercielle golfcenter, Smørum,

for at høre om hans erfaringer, og siden udarbejdede han en forretningsplan inkl. budgetter for, hvordan et lignende center kunne

hænge økonomisk sammen på Lyngbygaard.



Magistraten i Aarhus kommune har netop indstillet til byrådet,

at et golfcenter på Lyngbygaard kan accepteres i en samlet vurdering af behovet for nye golfbaner i kommunen. Derudover må

kun en udvidelse af Århus Ådal igangsættes lige nu.

hullers-anlæg

Hvis alt går vel med hensyn

til myndighedsbehandlingen, håber Flemming Vennekilde, at anlægsarbejdet kan udbydes i licitation og igangsættes

i år, så anlægget kan være færdigt til sæsonstarten 2006 med i alt 45 huller, henholdsvis en 18

hullers bane, en kort 9 hullers bane, en 9 hullers par 3-bane samt en 9 hullers pitch & put-bane, de tre sidstnævnte baner

med pay & play-status.



Dertil kommer en putting-green og en drivingrange. Budgettet lyder på 30 mio. kroner, selvom

jorden ikke skal købes, men »kun« skal lejes af Lyngbygaard.



- Jeg tror ikke, det bliver et problem at finde

investorer til dette projekt, fordi det ligger så tæt på en storby, hvor behovet for et golfcenter af denne karakter

er til stede. Det bliver et helt unikt koncept, hvilket også vil give sig udtryk i finansieringsmåden. Selv om den ikke

er helt på plads, tyder alt på, at det bliver en model, som nok ikke er set tidligere i Danmark. Uden at røbe for

meget har det noget med aktier og spillecertifikater at gøre, men detaljerne ønsker jeg af flere grunde ikke at afsløre

nu.



Flemming Vennekilde begrunder sin optimisme med, at den fredede hovedbygning på Lyngbygaard muligvis skal indrettes

med restaurant-, konference- og hotelfaciliteter - et holdbart koncept, dels fordi banerne skal etableres, så de kan bruges

hele året, medmindre frost og sne forhindrer spil, og dels fordi company days og erhvervsklubber skal prioriteres højt.

Banekøb

og-salg

Netop Flemming Vennekilde kender forskellen mellem kommercielle baner og regulære klubbaner. For 20 år siden sad

han i bestyrelsen for Køge Golf Klub, og var formand for forhandlingsudvalget da klubben købte den private Køge-bane

af entreprenør Chr. Otzen, et køb, der var en hård nød at knække, fordi Otzen havde sine egne - kommercielle

-betingelser for banen.



Andre lærerige erfaringer fik han mange år senere som formand for det forhandlingsudvalg

i Aarhus Golf Club, som skulle sælges Mollerup-banen fra, efter at Moesgaard-banen var etableret.



Med andre ord har han

været med til både at købe og sælge en golfbane. Dertil kommer yderligere 25 års erfaring som inkarneret

spiller samt - qua sine næsten lige så mange år i reklamebranchen - deltagelse i mange et utal af company days og

pro-am1s.



Flemming Vennekilde tror også på en fremtid for 9 hullers pay & play-baner, som, i modsætning

til kommercielle storcentre, sagtens kan placeres i nærheden i mindre byer. Han er allerede involveret i et sådant, Gudenå

Golf Center, i forbindelse med campingpladsen Bamsebo i Ulstrup mellem Bjerringbro og Langå.

Tjekkisk fremstød

Den

tjekkiske projekt med Flemming Vennekilde-koncept ligger i byen Susice, som både Århus Amt og århusianske erhvervsinteresser

samarbejder med.



Til sidstnævnte kategori hører den tjekkiske konsul i Århus - og tidligere Skoda-forhandler

-Niels Brøchner, som er i færd med at indrette et gammelt palæ til et stort hotel- og konferencecenter tæt

ved det område, hvor to 18 hullers baner skal anlægges, hvis det lykkes at finde danske investorer - hvad der synes rimelig

basis for, fordi jord- og anlægspriser kun udgør en fjerdedel af, hvad der er tilfældet i Danmark.



Susice

ligger i det sydligvestlige hjørne af Tjekkiet kun 40 km fra den tyske grænse og delstaten Bayern med 12 millioner indbyggere,

og den tjekkiske regering har bestemt, at netop Susice-området skal udvikles turistmæssigt, fordi Tjekkiet bliver medlem

af EU fra den 1. maj i år og dermed for alvor åbner sig mod vest. Det danske hotel- og koncerencecenter står i øvrigt

klart pr. 1. juni.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen