Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Da 900.000 kr. fløj ud af min lomme

11BUSFrederik.jpg
Andelslejligheden blev købt i rekordtempo. Men salget af ejerlejligheden lod vente på sig – næsten et år tog det. Arkivfoto: Jeppe Michael Jensen

Forkert timing i salg af ejerlejlighed og køb af andelsbolig kan være en dyr fornøjelse. Det går godt nu, men priserne på det københavnske boligmarked kan vende forbavsende hurtigt.

Dele af det danske boligmarked banker igen af sted. Nok en gang er det priserne på ejerlejligheder i storbyerne med specielt København i spidsen, der stryger i vejret.

De seneste tal fra hovedstaden viser, at ejerlejligheder er steget med lidt over ti pct. i pris i det seneste år. Minder fra lige før finanskrisen springer frem og får økonomer til at advare om en prisfest, der er begyndt at blive lidt for sjov.

11BUSEtageejendom#2.jpg

Hertil kommer, at hver femte ejerlejlighed i København ifølge Boliga.dk sælges til mere end den udbudte pris. Puha, nu kan det da vist snart kun gå galt. Og hvis man i øjeblikket er på boligjagt i det københavnske, er det store spørgsmål, om man skal skynde sig at slå til, eller om man kan slå koldt vand i blodet.

Hvornår er den perfekte timing til at købe en ejerlejlighed, hvis man ser på det rent økonomisk? For små otte år siden skiftede jeg min daværende ejerlejlighed på Amager ud med en andelslejlighed ikke så langt derfra. Og min timing var ikke god.

Jeg gik længe med tanker om at ville flytte, men turde ikke hoppe over på andels­markedet, fordi der kom jo endnu flere prisstigninger på ejerlejligheder i København. Det mente alle dengang. Men pludselig kom tilbuddet om at købe en god og stor andels­lejlighed, og jeg sprang til. På grund af ny valuarvurdering i andelsforeningen var lejligheden netop steget med 500.000 kroner i pris.

11BUSThyra-Danebod-2.jpg

Alligevel slog jeg til og skulle derefter bare have solgt min ejerlejlighed. Bare et halvt år tidligere lød det fra mæglerne, at det ikke var noget problem. Men markedet var pludselig vendt, og det var gået stærkt. Det tog næsten et år at sælge lejligheden, der dog stadig indbragte en lille gevinst. Mere præcist på omkring en halv mio. kr.

Men da jeg første gang fik vurderet min lejlighed, lå den 400.000 kroner højere. Bagefter kan man kun spørge sig selv om, hvorfor jeg ikke hoppede ud af ejermarkedet lidt før. Hvorfor var det, at jeg som mange andre troede, at der bare ville komme et væld af nye prisstigninger.

Dengang var det ikke kun økonomerne, som talte om, at prisstigningerne ville fortsætte. Det var ligeledes en udbredt opfattelse blandt de øvrige beboere i min daværende ejerforening. På en ekstraordinær generalforsamling i ejerforeningen var der en af de andre nye beboere, der sagde, at han lige havde købt ejerlejligheden, og det var den bedste investering, han nogensinde havde gjort. Den var på bare få måneder allerede steget mange tusinde kroner i pris.

gulv_brevkassen

Læren er, at hukommelsen er kort. Uanset hvor godt det går med ejerlejlighederne i København for tiden, kan det se helt anderledes ud om fem år. Og det kan vende meget pludseligt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen