Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Corolla med bagagerum fra en svunden tid

De typiske sælgerbiler bliver dyrere og dyrere og det vil med garanti få endnu flere erhvervsfolk med firmabilsordning

til at skæve til klassen under en Mondeo, C5 eller hvad de nu hedder. Sælgerbilerne nærmer sig nemlig 300.000 kr.

selv med basismotorer og det er dyrt i personlig skat.



Corolla med bagagerum er et alternativ i klassen under. Den er selvfølgelig

ikke helt lige så stor som biler klassen over, men den er billigere hver måned i skat.



Vi har prøvet en 1,6

Terra, der står i 212.077 kr. Det er stort set hvad en Avensis kostede for bare lidt over et år siden. Jo priserne er

steget kraftigt på det seneste.



Jeg har tidligere rost den nye Corolla på en stribe afgørende punkter. Toyota's

arbejde med at få bilerne til at føles af lige så høj kvalitet som de rent faktisk er (Percived Quality),

må siges at være lykkedes på de fleste punkter. Kun to detaljer i kabinen skuffer: Recirkulationen er med et gammeldags

skydegreb og rattet kan ikke justeres i rækkevidde. Resten videregiver en god fornemmelse af moderne bløde overflader

og høj kvalitet.



Det er derfor noget af en kold dukkert at åbne bagagerummet på Corolla Sedan. Første

skuffelse får man, når klappen skal åbnes. Enten skal fjernudløseren i kabinen benyttes eller også

skal der nøgle i.



Næste svipser er selve finishen. Vi er ganske enkelt tilbage i sidste årtusinde for indersiden

af klappen er fuldstændig nøgen! Der er frit udsyn til ledninger og klips og det bare metal.



Samtidig virker filtmaterialet,

der er brugt til at beklæde rummet tyndt og billigt. Prikken over det berømte i er ''bagageknuserne'' i form at store

hængsler. De fleste konkurrenter er for længst gået over til teleskopdæmpere, der ikke kræver plads

i selve bagagerummet.



Ulempen ved disse er dog ofte at de kræver at bagageklappen så at sige skal tæskes i

for at lukke rigtigt. Men under alle omstændigheder virker det som om, at aktion ''Percived Quality'' ikke gælder bagagerummet

på denne tyrkisk producerede Toyota.



Sedan-modellen følger motorudvalget fra stationcaren. Det vil sige 1,4 eller

1,6. På papiret skiller kun 13 heste de to motorer fra hinanden og begge koster 2520 kr. i årlig ejerafgift.



Den

lille 1,4-liters motor har 97 hk mens denne bil har 110 hk. Hvis jeg selv stod og skulle vælge ville jeg nok tage den lille

og så bruge de sparede penge på et manuelt aircon, der netop koster 10.000 kr.



1,6-liters motoren skal have ros for

sin gode evne til at trække fra bunden. Det betyder få gearskift i byen og en god smidighed.



Højere op i fartregistret

er denne sedan dog præget af ræssonanser. Ved den typiske danske motorvejsfart på 120-130 km/t er der en kedelig ræssonans,

der er lidt trættende at lytte til.



Højere oppe i fart er lydindtrykket mere harmonisk.



Testbilen var foruden

manuelt airconditioning udstyret med Toyotas TNS300 navigationssystem med europakort på DVD. Det koster 12.995 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen