Berlingske Business
17:42

Château Jegskalkommeefterdig

Bordeauxfolket har altid været meget rundhåndet med brugen af château-begrebet. For at efterkomme importørernes

ønske om eneforhandling, har man givet vinene fra sammen "château" mange forskellige slotsnavne. Tre, fire

forskellige er ikke usædvanlige. Nogle gange også flere.



Tæller man godt efter, er der skøder på

ca. 8000 château'er i Bordeaux, men der er omkring 40.000 slotsnavne.



Det er klart, at det forvirrer forbrugerne, og samtidig

er det også svært at føre den kontrol, som har vist sig nødvendigt.

Fængsel og bøder

Derfor

har de officielle myndigheder indskærpet, at man fra nu af vil slå hårdt ned på de, som misbruger systemet.

Der trues med fængsel i indtil to år og med store bøder.



Reglerne er, at en ejendom kun kan have et navn,

men at det er muligt, hvis man kan bevise brugen før 1983 af yderligere et navn, at benytte dette.



Hvis en ejendom udvides

ved tilkøb af en anden ejendom, der allerede har et godkendt navn i henhold til ovenstående, kan dette navn fortsat benyttes

under forudsætning af, at vinen fortsat vinificeres på den tilkøbte ejendom, eller vinificeres særskilt hos

den nye ejer, således at det klart fremgår, at druerne kommer fra den pågældende ejendom, og at de enkelte

cuvées holdes separat.



Det er forholdsvis klar tale, og det burde med årgang 2002 betyde mere end en halvering af

udbuddet af slotsnavne fra Bordeaux.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen