Berlingske Business
11:11Byggeri af Danmarks største havmøllepark sættes i gang

Cayenne er et gadekryds

Vi har ikke noget godt dækkende dansk ord for denne biltype, der egentlig er alt for kostbar til danske nummerplader.



Sportslige

nyttebiler er vel den betegnelse, der kommer tættest på og netop det sportslige skal understreges i tilfældet Porsche

Cayenne. Topmodellen råder over ikke mindre end 450 hestekræfter fra Porsches nye V8''er tilsat hele to turboladere.



Porsche

Cayenne er halvsøster til VW Touareg, men de to biler ligner ikke ligefrem hinanden.



Cayenne er langt mere brutal i udstrålingen.

Den ligner lige præcis det den er. En gadekrydsning mellem en stor offroader og en Porsche sportsvogn.



Det er i sagens

natur ikke let at skabe designmæssige ligheder med de gængse Porsche biler, men det er alligevel lykkedes ganske godt

takket være lygtedesignet. Bilen er spækket med avancerede løsninger lige fra lygter til undervogn og ikke mindst

motoren er en nyhed, når det gælder Porsche.



Vi skal tilbage til 928''eren for at finde en Porsche med V8-motor,

men nu er Porsche på gaden med en helt ny af slagsen.



Der er to udgaver af den 4,6-liter store motor. I S-udgaven er ydelsen

340 heste og et moment på 420 Nm mellem 2500-5500 o/m. T-udgaven benytter dobbelte turboladere og ladeluftkølere, hvilket

bringer ydelsen op på 450 hk og momentet er i lastvognsklassen med 620 Nm fra 2250-4750 o/m. Med Cayenne S, som turbo-versionen

hedder, følger luftaffjedring som standard. Denne avancerede løsning kan også bestilles til den milde ''peber-bil''.



Undervognen

afpasser selv frihøjden alt efter hvad du foretager dig med bilen. Undervognen spænder over et interval på 12 cm.





Der kan manuelt vælges Off-road mode. Her er frihøjden hele 27,3 cm og med undervognen i denne stilling kan bilen

krydse floder med en vandybde på op til 55 cm. I den modsatte ende af spektret sænkes Cayenne automatisk i takt med at

farten øges. Sidste trin i sænkningen sker over 210 km/t. Det siger noget om potentialet i bilen.

Solide bremser

Kræfterne

overføres via Porsches avancerede elektroniske 4WD. Der er tale om seneste generation af 4WD-systemet, hvor 62 procent af kraften

som udgangspunkt overføres til bagakslen.



Til en så heftig bil hører solide bremser. Porsches ry for at producere biler

med verdens bedste bremser er direkte overført til Cayenne.



Begge modeller lever op til de samme krav som de almindelige

modeller. Det vil sige Porsches benhårde test, hvor bilen 25 gange i træk bremses maksimalt ned fra 90 procent af topfarten

til 100 km/t.



Deaccelerationen skal ved denne fading test forblive 0,8 G. I Danmark kan bilen også fås på

gule plader. Prisen bliver 680.000 kr. for en S-udgave med Tiptronic gear.



Manuelt gear kan først bestilles om et lille

års tid og ventes ikke at gøre gulplade-versionen ret meget billiger.



Prisen for den vilde Cayenne Turbo er 2.197.960

kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen