Berlingske Business
15:55Lego-konkurrent falder tungt på skuffende salgsprognose

California - here we come again

Selv om den amerikanske dollaren stadig er stærk, så kommer de med lavere priser end tidligere, og kvaliteter som aldrig

har været bedre.


I slutningen af 1990''erne gik det lidt den modsatte vej. Et par små høst år og et umætteligt

hjemmemarked, gjorde californierne mindre konkurrencedygtige på eksportmarkederne. De mistede markedsandel. Blandt andet i Danmark.




Men producenterne kunne ikke rigtigt tage det alvorligt, for de kunne komme af med hele deres produktion derhjemme, og endda

til høje priser. Alligevel har de holdt fast i deres eksportkunder, men har skruet lidt ned for blusset.






Fuldt blus på

igen

Nu skal der fuldt blus på igen. Der er masser af vin, som man skal af med. Lagrene bugner. Fordi man laver mere end nogensinde.

Også meget mere end der sådan set er brug for. Det skyldes store nyplantninger, som nu er i fuld drift.


De første,

der har mærket denne fejlkalkule, er de californiske vinbønderne. Ikke dem der bor i Napa og Sonoma og andre berømte

regioner. Men de som masseproducerer inde i den centrale dal bag bjergene, der hvor hovedparten af den californiske vin bliver til.

Flere af dem blev tilbudt så lave priser, at det ikke kunne betale sig at høste druerne. Det er surt for dem, men et

løft for den generelle kvalitet.


De californiske vinbønder har forstået budskabet. Verden vil have god og velsmagende

vin, som er til at betale. Og det er altså det, som præsenteres i næste uge i København. Hvornår vil

vi så opdage det der med bedre vin til lavere priser?


Jamen det er allerede en kendsgerning. Forleden dag smagte jeg Sutter Home,

som koster under 40,- kr. i en ren Cabernet Sauvignon udgave.


Det var den, der blev berømt som "hjemmesutter",

og som nåede et salg på næsten en million flasker om året gennem midt-1990''erne. I den nye udgave er den klasser

bedre end dengang, og prisen er nogenlunde den samme.


Det er i 40 - 70 kroner-klassen, at vi vil opleve en kvalitetsforbedring. Derfor

de gyldne tider for os forbrugere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen