Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Byen for danskere

(AMSTERDAM) Amsterdam. Navnet på den den nederlandske hovedsted - og hovedby for provinsen Holland, som landet kaldes uden for

landet - men som det i realiteten slet ikke hedder.


Men uanset hvad man kalder dette den europæiske cykel-hovedstad - så

føler man sig som dansker hjemme, ti minutter efter man har forladt flyet i Schiphool lufthavnen, på Centraalstationen

i Amsterdams centrum eller efter i bil at have krydset grænsen fra - i reglen nordfra - fra Tyskland.


Glade mennesker.

Gæstfrie mennesker. Med eller uden træsko eller tulipaner. Et land, man kan nå hurtigt - så et perfekt sted

for en forlænget weekend, som travle erhvervsfolk har så stort behov for.


Vi har prøvet det. Og lagde ud med

måske det mest plebejeragtige, man kan forestille sig - at besøge Heineken Bryggeriet - eller rettere: det tidligere

bryggeri, som nu er besøgscentrum - for produktionen ligger i dag uden for byen.


Her kan Carlsberg lære meget. De

gode hollændere (bryggeriet ligger jo i Amsterdam) har udviklet et multimedie-center meget lig Eksperimentarium i Hellerup i

København. Her er ingen tør rundviser med pegepind og plancher - men lutter computerskærme og events, som Disney

ikke kan præstere bedre hjemme i Los Angeles.


Man er f.eks. en flaske under fyldning i 10 minutter - med vibrerende gulv og

tilhørende støj fra de raslende flasker. Altså en "must" i besøgskalenderen.


Antiklimax

var næsten den nu afsluttede Van Gogh-Gauguin udstilling på det ellers imponerende Van Gogh museum. Ikke fordi jeg vil

forklejne de store mestre - men tilstrømningen var så stor, at man næsten fik et ildebefindende.


Det samme

kan man næsten sige om Anne Frank museet, hvor man også lukkes ind i hold efter at have ventet en halv time i en kø

på fortovet - men det hører med til ens opdragelse at tage sig tid til det. Det er fortsat rystende at se, hvad ét

folk har kunnet gøre mod helt uskyldige mennesker - bare fordi de var jøder.


Amsterdam er som andre storbyer værd

at se med professionel støtte. Og her er en af de mange bådture i kanalerne at anbefale. Køber man fra begyndelsen

Amsterdam-kortet, kan det gøres gratis - men i den tur vi valgte, var der ikke forplejning undervejs - det er der i andre selskaber. Så

man må undersøge tilbuddene.


Det er nu ikke fordi, man skal gå langt for at smage en Heineken. Der er kun

få meter mellem værtshusene - og vælg de ydmyge langs kanalerne. Her er stemning.


Både fra båden,

hvis man selv slentrer langt de samme kanaler - eller hvis man lejer en cykel - så er stemningen i top.


Blot man holder

udkig efter cykler og sporvogne, inden man krydser en gade.


I Amsterdam styrer de kollektive trafikmidler transporten. Og cyklisterne er

faktisk lidt aggressive - bare fordi man tror, at en cykelsti er for fodgængere.


Fordelen ved Amsterdam er klart, at bykernen

er så begrænset, at man kan vandre rundt. Men ellers er der sporvognen, som altid er lige i nærheden.


Natten

hedder naturligvis "Red Light District" - og her kan man opleve det mest utrolige, hvis man investerer i et godt show. Ja

- en cigar kan nydes på flere måder, som Bill Clinton ville udtrykke det.


Spisemæssigt man man komme jorden

rundt flere gange i Amsterdam - men da landets tidligere koloni var Indonesien, må man kaste sig ud i et Rijst-tafel. Og her

kommer Heineken jo ind i billedet igen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen