Berlingske Business

Bøgen på vej til at springe ud

Selvom mange unge talentfulde golfspillere i dag har økonomisk rygdækning via sponsorer, når de bliver fuldtids-professionelle,

slår kun et fåtal af dem igennem. Flertallet af spillere arbejder hverken hårdt nok på træningsbanen

eller kæmper tilstrækkeligt i turneringerne på grund af deres personlige økonomiske sikkerhedsnet.



Dedikationen

mangler med andre ord hos disse spillere, men dét gør den til gengæld ikke hos 30-årige Thor Bøgen

Andersen, som tror så meget på sig selv, at han sponserer sig selv i sine tre første år som fuldtids-professionel.

Han vil hellere vente med at tegne sponsorkontrakter, indtil han har gjort sig fortjent til det!



- Dermed føler jeg mig

ikke presset til at vise resultater, og jeg tror faktisk, at resultaterne kommer hurtigere uden dette pres, forklarer Thor Bøgen

Andersen, hvis navn første gang dukkede i den danske golfverden, da han kvalificerede sig til 2001-udgaven af European Tour-turneringen

Volvo PGA Championship på Wentworth-banen ved London i sommeren 2001.

Britisk mester

Han var dengang helt ukendt i

Danmark, fordi han rejste til England som 18-årig og først vendte hjem 10 år senere. Han startede som bartender,

men havnede som assistent i London-klubben Moor Park og blev uddannet som PGA-instruktør, en uddannelse, der i øvrigt

kom til at tage fem år, fordi den blev udbygget og forbedret undervejs.



Sideløbende med undervisningen spillede

Thor Bøgen Andersen med i de lokale assistentturneringer - med den kulmination, at han han i efter-året 2000 vandt det

britiske assistentmesterskab, som automatisk gav ham adgangsbilletten til Volvo PGA Championship 2001. Han blev mester med en 72 hullers-score

på 15 slag under par på den svære St. Annes Old Links, som ofte bruges til kvalifikation til British Open.



-

Volvo PGA blev en oplevelse, fordi jeg pludselig befandt mig i et felt med de navne, jeg kun var vant til at se på tv, og f.eks.

anede jeg ikke mine levende råd, da jeg skulle skrive mig på til en starttid til første træningsrunde. Jeg

skrev mig derfor på en blank starttid, hvor jeg senere fik selskab Bernhard Langer og Søren Kjeldsen. Desværre

dukkede Langer aldrig op, og på grund af en forsinket pro-am blev det kun til seks huller med Kjeldsen. Heldigvis skrev både

Anders Hansen og Søren Hansen sig på til anden træningsrunde sammen med mig, og vi havde 18 hyggelige huller.

»Hus-finansiering«

Et

par dufte af storhed blev det også til under selve turneringen for Thor Bøgen Andersen. Inden starten på første

runde befandt han sig således pludselig alene på puttinggreen med kun fire andre spillere, Colin Montgomerie, Ian Woosnam,

Ian Poulter og Vijay Singh - et øjeblik, som pudsigt nok blev video-filmet og fastholdt af Thor Bøgens engelske hustru.



Langt

henne i anden runde lå den ukendte dansker des-uden med chance for sensationelt at klare cuttet -indtil to triple-bogeys på

de sidste seks huller spolerede hans scorekort.



I 2001 og 2002 spillede Thor Bøgen på den engelske EuroPro Tour

- der svarer til den danske Ecco Tour - og han var faktisk tæt på at kvalificere sig direkte til Challenge Tour i den

sidste EuroPro-turnering i 2002. Havde han vundet, var han sluttet som nr. fire på pengelisten og havde fået Challenge

Tour-kortet, men det kiksede på de sidste huller, og han måtte nøjes med en placering som nr. 20 på pengelisten.

Han var dog ingenlunde slået ud, men bestemte tværtimod i samråd med sin kone at sælge huset i Nordvestlondon,

et salg, der gav så stor en fortjeneste, at han fik råd til at sponsere sig selv i tre år som playing-pro på

fuld tid. Efter hussalget flyttede parret til Danmark, nærmere betegnet Haderslev, og Thor Bøgen blev medlem af Royal

Oak i Jels, selvom han faktisk kun bor få hundrede meter fra Haderslev-banen.



Han valgte simpelthen Royal Oak på

grund af banens almene stand, hurtige greens og gode træningsforhold.

Et helt nyt sving

Allligevel blev 2003 ikke

godt år for ambitiøse Thor Bøgen:



- Jeg svingede så skidt og utraditionelt fra sæsonstarten,

at jeg måtte erkende overfor mig selv, at der skulle markante svingændringer til for at blive stabil spillende. Derfor

opsøgte jeg på anbefaling af min gode ven og pro-kollega fra tiden i England, Jesper L. Nielsen, den danske amatørlandstræner,

Magnus Landström, og det er i realiteten et helt års arbejde med ham, der forhåbentlig skal bære frugt i den

kommende sæson.



Magnus Landstöm byggede simpelthen et nyt sving op, så Thor Bøgen både fik en bedre

forståelse for sit eget sving og lærte at arbejde bolden fra begge sider i stedet for at forfalde til et enkelt favoritslag,

et lavt draw.



Thor Bøgen: - Først nu synes jeg, at mit nye sving er faldet på plads og er blevet stabilt.

Derfor spillede jeg heller ikke ret mange turneringer i 2003.



Han nåede dog at stikke næsen frem i to af de Ecco

Tour-turneringer, som han fik adgang til. I år behøver han ingen sådanne invitationer, for han havde ingen problemer

med at komme igennem Ecco Tour-skolen i efteråret 2003 og kan dermed spille alle turneringerne i år.

Pr. autocamper

Siden

november har Thor B. Andersen slagtrænet indendørs fire timer dagligt fem gange om ugen i staldbygningen på en

landejendom tilhørende et Royal Oak-medlem, der tror på ham, Torben Møller Poulsen. Han optager jævnligt

sine svingpositioner på video, som Magnus Landström så analyserer og kommenterer.



Også i mental retning

arbejder Thor Bøgen målbevidst, nemlig sammen med idrætspsykologen Jan Larsen, som også forsøger at

indgyde Danmarks bedste amatørspillere vindermentalitet.



Desuden hører yoga, vægt-og løbetræning

til dagens faste rutiner for Thor B. Andersen, så chancen for at Bøgen springer ud synes nærliggende i 2004. I

hvert fald hvis man kan dømme efter hans dedikation.



I en anden henseeende end det sponsormæssige går Thor

Bøgen Andersen i øvrigt også sin egne veje.



F.eks. vil han turnere rundt til Ecco Tour-turneringerne i egen autocamper:





- På den måde får jeg en slags hjemlige omgivelser, hvor alt ikke handler om golf under turneringerne. Golf

er mit arbejde, og kun dét vil jeg tænke på, når jeg spiller eller træner...

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen