Berlingske Business
17:42

BMW's bedste fylder 30 år

Til september er det 30 år siden, 5-serien havde premiere og var grundlag for de BMW typespecifikationer, vi kender i dag i

form af 3-, 5-og 7-serierne. Selv om udviklingen naturligvis har sat sit præg overalt i bilen, er det grundlæggende koncept

uændret:


En elegant og adræt bil i mellem-størrelsen, som appellerer til både fornuft og følelser.


Ideen

til 5-serien udsprang af BMW 1500 fra 1962 - en bil med plads nok til fem per-soner og samtidig så adræt, at den var sjov

at køre. Marketingfolkene kaldte BMW 1500 for "Den nye klasse".


Den første model i 5-serien var BMW 520

- i firedørs sedanudgave med fire cylindre og 115 hestekræfter, der lagde op til en noget friskere kørestil end

normalt på den tid. Den første generation blev i årene frem til 1981 udvidet til at omfatte modeller med seks forskellige

motorstørrelser - fra 518i med 90 hestekræfter til M535i med 218 he-stekræfter.


Anden generation, som blev

produceret frem til 1987, tilbød seks forskellige benzin- og dieselmotorer.


Tredje generation dækkede spektret

fra 113 til 315 hestekræfter.


Den nuværende - og fjerde - generation af 5-serien er en højteknologisk køremaskine

med et meget bredt modeludvalg inden for både sedan og touring. Man kan vælge mellem seks- og ottecylindrede benzinmotorer

og fire-og sekscylindrede dieselmoto-rer, der har fra 136 til 286 hestekræfter. Som det ultimative tilbydes M5 med 400 hestekræfter.

I dag indtager 5-serien stadig rollen som den, man sammenligner sig med i klassen. Det skyldes et højt niveau på alle

felter - designmæssigt, teknologisk, hvad angår køreegenskaber, komfort, fornuftig driftsøkonomi samt aktiv

og passiv sikkerhed. 5-serien er blandt verdens sikreste, og der er mulighed for at udstyre bilen med op til 10 airbags.


Fra

1962 til 1972 blev der bygget 350.729 eksemplarer af forløberen for 5-serien.


Den første egentlige 5-serie model

blev produceret i 699.094 eksemplarer fra 1972 til 1981. Anden generation i 722.328 eksemplarer fra 1981 til 1987.


Tredje generation

i 1.333.438 eksemplarer fra 1987 til 1996. Den nuværende generation har allerede passeret 1,3 mio. eksemplarer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen