Berlingske Business

Bilsalget slår rekord

A worker walks through a parking lot of Kia cars ready for shipp
Foto:

Danskernes køb af personbiler blev i juni rekord højt, og for første gang nogensinde rundede salget i første halvår 100.000 personbiler.

Efter bilsalget at dømme, er danskernes forbrugslyst på toppen. I juni blev der solgt godt 21.300 personbiler, fremgår det af nye tal fra Danmarks Statistik. Det er 22 pct. flere end i juni 2014 og rekord højt.

Og i hele første halvår har personbilsalget ligget på knap 105.000 biler, og det er første gang nogensinde, at bilsalget runder de 100.000 i den første halvdel af året.

BMW-GERMANY/

»For første gang nogensinde lå den samlede tilgang over 100.000 personbiler i årets første seks måneder. En stigning på 6 pct. i forhold til 2014 resulterede i 104.300 nye biler. I de seneste 12 måneder blev der i alt købt 194.200 nye personbiler i faktiske tal, og det er 3 pct. flere end i de foregående 12 måneder,« skriver Danmarks Statistik.

Hos De Danske Bilimportører noterer man sig, at det stadig er minibilerne, der er størst efterspørgsel. Men bilimportørerne hæfter sig også ved, at der nu også er kommet mere gang i slaget af de lidt større biler.

S: Trængslen på vejene får folk ud af bilerne om få år

»Vi er fortsat af den overbevisning at mange købere har et reelt transportbehov, som i større grad matches af de lidt større biler, en tendens der i juni understreges af at ”familiebilerne” i MPV klassen blev fordoblet, om end de fortsat udgør en mindre del. Vi finder det kun naturligt at danskerne køber lidt større biler når de får mulighed for det, for danskerne kører i mindre biler end i andre europæiske lande, og man kan i dag udmærket køre i de lidt større biler uden på nogen måde at sætte miljøbevidstheden over styr,« skriver Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører, i en kommentar til bilsalget i juni.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen