Berlingske Business
17:42

Bilferien til Sydeuropa er ikke nær så billig, som du tror

bilferie
Foto:

Sommeren er over os, og tusindvis af danskere har allerede pakket bilen for at køre sydpå mod Middelhavets solbeskinnede kyster. Men hvis du er en af dem, der tager familiebilen for at spare penge, skal du måske tænke dig en ekstra gang. Køreturen er nemlig ikke nær så billig, som man skulle tro.

Bilen er pakket, hunden afleveret til pasning og solhatten har indfundet sin vante sommerplads på den skalede isse. Med ungerne solidt plantet på bagsædet kan familien Danmark endelig vende ryggen til det regnfulde Danmark. I stedet står den på billig bilferie til Sydeuropa med sol, sommer og solbrændte næser.

Og så alligevel ikke.

Bilferien er nemlig ikke helt så billig, som man ellers kunne være fristet til at tro. Det viser en ny opgørelse, som Spar Nord har foretaget i samarbejde med Bilbasen.

pix: ferie

Ifølge opgørelsen koster en biltur til eksempelvis den sydfranske riviera hele 13.000 kroner i transportomkostninger, når man medregner benzinforbrug, vejafgifter, færgeoverfart og andre øvrige udgifter til bilen.

Og det er vel og mærke kun det halve regnestykke.

Hvis man tæller de obligatoriske pitstops på tyskens traditionsrige motorvejsrestauranter og eventuelle overnatninger med, vil prisen være endnu højere, oplyser Spar Nord og Bilbasen i en pressemeddelelse.

Billede

Flere skjulte udgifter

Når bilferien typisk har haft ry for at være et billigt alternativ til eksempelvis flyrejsen, skyldes det, at folk simpelthen ofte glemmer de mange skjulte udgifter, der er ved en kør-selv-ferie. Det forklarer chefanalytiker hos Spar Nord, Martin Lundholm.

»På selve turen oplever vi typisk kun udgiften til brændstof, vejafgifter og eventuelt færgeoverfart, men de reelle omkostninger ved at køre i bil er langt højere,« siger Martin Lundholm i pressemeddelelsen.

Exhausted businessman at his desk

»Slid på bilen og ikke mindst værditabet skal regnes med til de samlede omkostninger – også selv om den regning først kommer senere, når bilen skal på værksted eller sælges. Så hvis du vil have et revisende billede af omkostningerne ved at køre selv og eventuelt sammenligne med prisen på en flybillet, så skal det hele regnes med,« siger han.

En pointe, der får opbakning af markedsanalytiker i Bilbasen, Jan Lang. Han mener ikke, at danskerne bør vælge bilferien på grund af prisen, men fordi det er fleksibel ferieform.

»Danskerne er traditionelt glade for at køre på ferie i egen bil – især fordi det giver en følelse af frihed og fleksibilitet. Men hvis vi ser isoleret på økonomien i det, så det er ikke nødvendigvis den billigste måde at komme frem på, hvis vi sammenligner med de billigste flyselskaber,« lyder det fra Jan Lang i pressemeddelelsen.

pix-Svinesund

Skal man vælge bil eller fly?

Det siger næsten sig selv, at prisen per kørt kilometer vil svinge alt, afhængigt af om du kører i en gammel traver af en firhjulstrækker eller en splinterny og benzinvenlig Lupo.

Ifølge opgørelsen fra Spar Nord og Bilbasen kan en gennemsnitlig dansk familie dog godt regne med at betale omkring tre kroner pr. kørt kilometer, når alle de forbrugsafhængige omkostninger er medregnet. I en dieselbil bliver turen marginalt billigere.

Dermed vil det givetvis være mere økonomisk overkommeligt – og mindre tidskrævende – at vælge flyveren i stedet for bilen, næste gang du planlægger en tur sydpå. I hvert fald, hvis I er en lille familie, der skal afsted.

»Reglen er, at jo flere personer bilen transporterer, jo bedre økonomi er der i at køre frem for at flyve,« forklarer Martin Lundholm.

22BUSBUSINESS-122102.jpg


Dertil kommer, at transporttiden er væsentligt længere, når man vælger bilen frem for flyet. Og det koster også på kistebunden, lyder det fra Jan Lang.

»Transporttiden er betydeligt længere ved at køre, og det kan betyde en ekstra overnatning undervejs, som selvsagt øger omkostningerne. Til gengæld skal du ikke bruge penge på eventuel billeje, når du kommer frem,« siger han i pressemeddelelsen.

De gennemsnitlige priser pr. kørt kilometer baserer sig på et gennemsnit af de mest solgte nye og brugte biler herhjemme. Tallet dækker kun over de brugsrelaterede omkostninger, der knytter sig til bilen -  ikke mad og overnatninger.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen