Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Banken reddede mig fra det sultne forsikringsselskab

Peter Nyholm
Berlingskes finansredaktør Peter Nyholm. Foto:

Der bliver opkrævet store prisstigninger fra forsikringsselskaberne i disse dage. Men måske kan din bank hjælpe dig med at undgå dem. Det oplevede Berlingske Business’ finansredaktør.

Det kom som lidt af et chok, da jeg åbnede posten fra mit forsikringsselskab Topdanmark. For netop dette brev afveg fra de normalt ret kedsommelige skrivelser fra forsikringsselskabet. Denne gang var det krydret med overskriften: »Har du råd til at brække benet i skiferien? Køb dækning nu, så betaler vi regningen.« Og med den frækhed skal jeg love for, at blodtrykket steg.

For mig bekendt har skidækning altid været en del af min rejseforsikring. Det er faktisk en væsentlig årsag til, at jeg har en rejseforsikring. Så hvorfor skal Topdanmark nu ovenikøbet præsenteret som en anden selvfølgelighed opkræve ekstra for den?

Merprisen på skidækningen lød på 304 kr. mere om året for forsikringen. Ikke meget i forhold til et samlet skiferiebudget, men jeg kom alligevel op af stolen, for det er en markant ændring af hele rejseforsikringskonceptet, som Topdanmark begrunder med overgangen fra gult til blåt sygesikringsbevis, der efter en politisk beslutning tørrer en del af regningen for rejseskader af på forsikringsselskaberne.

Jeg var godt bekendt med denne ændring, men omfanget af prisstigningen kom alligevel bag på mig.

pix-jørgen huno

Ikke den eneste prisstigning

For det viste sig, at selve skiferiedækningen kun var en del af merprisen. Som erfaren finansjournalist har man før hørt eksempler på forsikringsselskaber, der benytter en særlig begivenhed til at hæve priserne ekstra meget. Både for at være på den sikre side, men også for at sørge for lidt ekstra godt til aktionærerne.

Så jeg ringede straks forarget til Topdanmark og kom overraskende hurtigt igennem, og den flinke dame fortalte mig, at det ikke var den eneste prisstigning. For Topdanmark hævede også prisen på den almindelige rejseforsikring. Og så var der altså ikke andet for end at være skrap forbruger og undersøge markedet, lovede jeg i det mindste mig selv og forsikringsdamen.

Men den ene overspringshandling tog den anden, så for to uger siden kom løsningen alligevel ud af det blå lige før skiferien. For jeg havde glemt den rejseforsikring, som knytter sig til mit Mastercard Guld i Danske Bank, og banken var så venlig at minde mig om, at den dækker ved skiskader i Europa, mens det koster ekstra at forsikre sig i resten af verden. Men merprisen for undertegnede lød på beherskede 220 kr. om året oveni den gratis Mastercard-rejseforsikring, der hører med til guldkortet. Og det er altså langt mindre end de 1.200-1.300 kr. om året, som Topdannmark ville opkræve for min rejseforsikring.

07INDRejseforsikring.jpg

Skal bruges med omtanke

Så nu vil jeg opsige forsikringen i Topdanmark og i stedet sige ja tak til Danske Bank og deres Mastercard. Der skal dog tages det generelle forbehold, at Mastercards forsikring typisk kun dækker mig selv og min familie på rejse. Har du børn, der rejser alene, bør du undersøge, om det er nødvendigt med ekstra rejseforsikring til deres interrail-tur.

Men generelt er det god fidus at droppe den separate rejseforsikring og skifte den ud med Mastercards rejseforsikring. Men det kræver omtanke. Det er ikke alle banker, der har samme vilkår og tilhørende rejseforsikringer til kreditkortet, ligesom f.eks. platin-Mastercard typisk omfatter en obligatorisk dækning i hele verden for rejseforsikring.

rejse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen