Berlingske Business

Asger Aamund fortryder, han ikke lyttede til 40 år gammelt råd: »Jeg ville ønske, jeg kunne have gjort det«

Asger
Erhvervsmanden Asger Aamund fortæller i denne uges afsnit af »Dine Penge« om en gammel fortrydelse fra sine direktørdage i Rockwool. Foto:

Rigmanden Asger Aamund fortæller om sine privatøkonomiske erfaringer som iværksætter og sidenhen »almindelig« aktionær. Og om én 40 år gammel fortrydelse.

Asger Aamund er i den brede befolkning kendt for at have været med til at stifte biotekselskaberne Neurosearch og Bavarian Nordic. Noget, der også har været med til at præge rigmandens privatøkonomi i overordentlig grad.

Det fortæller han om i denne uges afsnit af Berlingske Business’ podcast »Dine Penge«. Men vi starter dog et andet sted end biotekverdenen.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Kone, børn og et hus i Holte

For efterhånden en hel del år siden fik Asger Aamund nemlig det privatøkonomiske råd, som han aldrig fik gjort brug af, men gerne vil give videre. Det var da, han var koncerndirektør i Rockwool for snart 40 år siden.

»Vi sad en flok og snakkede om, hvad man egentlig fik ud af sin pensionsordning. Vi begyndte at regne på det og fandt ud, at man med stor sandsynlighed ville få en bedre forrentning, hvis man i stedet for at indbetale til sin pensionsordning brugte pengene gennem sit hele sit arbejdsliv på at købe C20-aktier,« siger han og tilføjer:

»Det var et godt råd, jeg gerne vil give videre til andre. Jeg gjorde det ganske vist ikke selv, fordi jeg ikke kunne spare så meget op dengang. Jeg var forholdsvis ung, havde kone og børn, et hus i Holte og noget bankgæld. Men jeg ville ønske, jeg kunne have gjort det.«

Trækker vejret gennem firmaet

Den bedste økonomiske beslutning, Asger Aamund traf, var dog trods de store rutsjebaneture, det har udsat ham for, da han i 1994 stiftede Bavarian Nordic.

Asger Aamund

»Det er fortsat værdierne i Bavarian Nordic, der også i dag er grundstammen i min privatøkonomi. Også selv om bankkrisen var hård ved biotekselskaberne generelt og Bavarian i særdeleshed, der mistede 80 procent af sin værdi.«

Bavarian Nordic er godt og vel syv mia. kroner værd i dag. Og Asger Aamund, der frem til 2014 var bestyrelsesformand i selskabet, erkender, at der er følelser involveret for hans vedkommende, når snakken falder på biotekfirmaet.

»Når man grundlagt et firma, så trækker man også på sin vis vejret gennem det. Men man skal som professionel leder omgive sig med kompetente mennesker. Det samme gælder med investeringer,« siger han.

Købt flere op

Han har desuden ingen planer om at sælge ud af de Bavarian-aktier, han ejer.

»Jeg har endda købt en hel del flere op, da selskabet måtte opgive dets kræfthåb Prostvac, og kursen faldt meget. Den skal nok komme tilbage igen.«

Hør blandt andet mere om Asger Aamunds erfaringer fra, da selv de mest forsigtige risikovurderinger af hans aktiebeholdninger gik op i flammer i denne uges afsnit.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen