Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Argentina lige på den anden side

Jeg er fascineret af turen fra Santiago og op over Andes til Mendoza, som ligger lige på den anden side bjergene. I luftlinie

er det ikke langt. Som fra København til Korsør, men man skal sætte en dag af til det.



Man kører

først nord på langs foden af Andes. Ved Los Andes er vi uden at mærke det kommet op i 1500 meters højde,

og snart efter slipper vi vinmarkerne og de grønne områder. Vi er på en smal vej, som fører os ind og op

i et dramatisk klippelandskab, som hele tider changerer i farvetoner.



Dybe slugter og rivende floder i bunden og stejle bjergsider

der ind imellem giver kik til de snedækkede toppe. Det sidste stykke op til grænsestationen foregår op ad en enkel

klippeside med 30 hårnålesving. Lige efter den store turkisfarvede sø ved Portillo kommer man gennem en tunnel,

og så skal der vises papir, pas, stemples, og kikkes i bagage, bestikkes og ventes. Man kan lade sig irritere eller betragte

det som et folkloristisk indslag.

Mendoza har rustet sig

På den argentinske side er landskabet anderledes. Der er

hele tiden stor vidder. Vi ser toppen af Amerikas højeste bjerg Aconcagua (syv kilometer), og vi har fornemmelse af den store

slette vi er på vej ned mod. Vi kommer gennem skove og i tusinde meters højde møder vi de første vinmarker.

De følger os helt frem til Mendoza, hovedbyen i verdens største vindistrikt.



Det er en millionby. Ingen højhuse.

Der er skyggefulde træer langs alle gaderne og store pladser med fine anlæg. Det giver et hyggeligt indtryk. Vi fornemmer

at klimaet er meget anderledes end det, vi lige har forladt i Chile. Det er meget varmere. Fugtig varme. Nætterne er tropiske.



Der

er krise i Argentina. Den besøgende mærker det ikke umiddelbart. I Mendoza siger de lokale, at man jo har både

vin og olie, og at det giver dem hård valuta. Men det er kun et par år siden, at de hverken havde penge til at betale

drueplukkerne eller at købe flasker og propper.



Hovedsageligt fordi de ikke kunne få pengene ud af banken. De vinhuse

som havde optaget lån i US dollar, mens den havde samme værdi som en argentinsk pesos, har det stadig svært. Især

hvis deres kundekreds primært er argentinere.



De vinhuse som laver eksportkvaliteter har derimod styrket sig på

grund af lave omkostninger. Det er dem der fører an i den øjeblikkelige argentinske succes. Tidligere kunne man opleve

argentinsk rødvin som lidt tungt og svesket, og det skyldtes både at sådan troede man, det skulle være, men også,

at sådan blev det, når man høstede druerne i 40 graders varme og lod den stå og svede i kilometer lange rækker

foran vineriet.

Vinmarker flyttes op

Ny teknik er kommet til Mendoza. Vinfolkene har fået den nødvendige uddannelse,

men vigtigst af alt er nok, at man har flyttet nyplantningerne lidt længere op i højden, så man undgår den

fugtige varme. Her må man så acceptere, at ødelæggende haglbyger truer i perioden lige inden høsten. Når

de slår ned, kan de klæde en vinstok nøgen på sekunder. Det betyder, at man har måtte investere i dyre

overdækningsanlæg, som sikre druerne mod ødelæggelse.



De kendteste af de høje områder er

Lujan de Cuyo og Maipu. Herfra har man en fantastisk udsigt til Andesbjergenes snedækkede toppe. De står som et magtfuldt,

dekorativt bagtæppe. Man kan ikke se det syv kilometer høje Aconcagua, men den 6,5 kilometer høje og runde udslugte

vulkan Tupungaro og toppen på det lige så høje Cordon del Plata. Det er her alle vinhusene, som vil være

med i fremtiden, etablere sig. Norton, Catena, Zeptima, Los Terrazas, Finca Flichman, Trapiche har allerede vist vejen herfra.

Signaturdruen

Malbec

Malbec er en klassisk fransk drue, som vi kender fra Bordeaux og Cahors, hvor den er en vigtig bestandel i mange blandinger.

I Bordeaux blev man lidt træt af druen, fordi den kun bidrog med gode ting i gode år. Derfor er den langsomt ved at forsvinde.

I Cahors skal den derimod være til stede i mindst 60 pct. af blandingerne. I Frankrig får den sjældent sol nok til, at

den kunne stå alene og så samtidig få ros. Det gør den i Argentina, hvor det klart er den bedste rødvinsdrue.

Når den kommer fra en af producenterne der er marker i det højtliggende Mendoza, hvor den yder bedst, er det en top vin,

som kan stå ved siden af verdens klassikere.



Den er mørk og alkoholrig og har en saftig frugt - og det hele pakket elegant

ind i en harmonisk struktur. Den har en frodig fed frugtsmag, lidt blomme og viol og også lidt tobak. Det der gør den

til klassisk topvin, er, at den vinder ved lagring på små, nye træfade, og at den udvikler sig langsomt og sikkert

på flaske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen