Berlingske Business
10:16Eurozonen: PMI-indeks faldt i oktober

Anden generation af chaufførens drivers car er på vej fra Audi

Audi A8 har altid været den bedst kørende af de store luksusbiler. Vi glæder os derfor til at prøve den

nye udgave i midten af september.


Den hidtidige Audi A8, som er produceret i mere end 100.000 eksemplarer, er i forvejen en af

de mest dynamiske biler i luksusklassen. Ved introduktionen i 1994 var den første A8-generation den første serieproducerede

bil med karrosseri i aluminium. Samtidig satte Audi en ny standard for sikre køreegenskaber i luksusklassen takket være

sit permanente firehjulstræk quattro.


Disse egenskaber har Audi bygget videre på ved udviklingen af den nye A8. Der

er nok ingen tvivl om at bilen bliver en oplevelse at køre. Men mere spændende bliver det, om Audi fårmår

at gøre al den avancerede teknik betjeningsvenlig. BMW''s 7-serie er et skoleeksempel på hvordan man ikke skal gøre

det. Så mon ikke Audi viderefører sine stolte traditioner for at fremstille biler, der er logiske at betjene.


Bag

det lidt diskrete yde gemmer sig en bunke ny teknik. Så under det lette karrosseri er der bestemt ikke tale om en konservativ

bil. Ønsker man en sådan er VW Phaeton et oplagt valg inden for koncernen. A8 er vokset en anelse, så den nu er

et nøk over 5 meter lang. Indvendigt er akselafstanden vokset med lidt over 6 cm. Trods vokseværket har bilen kun taget

omkring 50 kg på i vægt, hvilket er ganske pænt for bilen byder på langt mere standardmonteret udstyr - og

det vejer som bekendt en del.


Audi følger trenden i luksusklassen ved at undervognen er adaptiv. Det vil sige, at den

automatisk tilpasser sig vejens beskaffenhed eller chaufførens ønsker om fast og sportslig optræden eller det

modsatte i form at en komfortabel indstilling. De gammeldag stålfjedre er sendt på pension og A8 benytter luftaffjedring

af alle hjul. Der er frit valg mellem automatisk dæmpning eller Dynamic og Comfort. Chaufføren vælger program og derefter

spændes undervognen afhængig af fart og belastning.


Permanent 4WD er naturligvis stadig et af A8''s kendetegn og her

må man sige, at Audi virkelig var frmsynede da de tilbage ved forgængerens udvikling besluttede at bilen skulle have 4WD.

Senest har Mercedes måtte sande, at kunderne gerne vil have dette sikkerhedsudstyr i luksusbilerne. I forbindelse med det kommende

facelift af S-klassen vil bilen kunne leveres med 4Matic, Der er Mercedes'' navn for permanent firehjulstræk. I betjeningen tager

Audi et nyt skridt når det gælder indbyggede funktioner i nøglen.


I den mest avancerede version husker nøglekortet

en stribe personlige indstillinger. Lige fra spejle og sæde til destinationer i navigationsanlægget. I første

omgang kommer bilen kun med V8-motorer, der har fået en teknisk overhaling i forhold til tidligere. Det har givet 25 og 20 hk

mere. De to motorer på 4,2 og 3,7 liters volumen yder nu 335 og 280 hk i samspil med en 6-trins automatgearkasse med tiptronic.

Til næste år udvides motorudvalget med den store W12 med 420 hestekræfter og med en ny 8-cylindret dieselmaskine

der ventes at få lidt over 250 heste fra et volumen på omkring 4 liter. Det ventes også at Audi senere sender en forlænget

version på markedet. Den har 13 cm mere mellem akslerne - alle er tildelt bagsædet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen