Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Åbenhed er et godt produkt

Løbende teknologiske landvindinger vil ændre radikalt på den danske erhvervsstruktur. Relationerne mellem virksomheder

vil blive tættere og tættere. Kravet til erhvervslivet er større åbenhed igennem alle led i værdikæden.

Det forudser Villy Søgaard, nyudnævnt professor ved Center for Småvirksomhedsforskning på Syddansk Universitet.


Han

skal i sit nye job forske i innovative virksomheders organisationsstrukturer. Fordi der er stor sandsynlighed for, at en række af

disse virksomheder kommer til at dominere fremtidens erhvervsliv. En række af de gamle virksomheder kan på den anden side

se frem til store udfordringer.


- Produktion af viden og kommunikation mellem virksomheder vil blive en strukturerende kraft

for mange erhverv. Konsekvensen kan være, at masser af virksomheder, som er en naturlig del af landskabet i dag, enten vil være

nødsaget til at forandre sig grundlæggende eller forsvinde i de kommende år, lyder det fra professor Villy Søgaard.









Udnyt

teknologien

Når kommunikation og viden bliver nogle af de allervigtigste varer på hylden, så betyder det, at virksomheder

kommer til at organisere sig på nye måder både internt, men også i relationer til andre virksomheder.


Kravene

til morgendagens virksomheder er derfor gennemsigtighed, åbenhed og fleksibilitet. Når eksempelvis skilteproducenten Mekoprint

i Aalborg til næste år giver kunder som Volvo og Siemens online adgang via nettet til at søge i store dele af deres

database, så er det fordi de erkender, at åbenhed og gennemsigtighed er konkurrenceparametre.


- Jeg er skeptisk over

for den videre eksistens af virksomheder med lavteknologisk produktion. Den intelligens man bygger ind i teknologien vokser eksplosivt

i øjeblikket, og i et land som Danmark, hvor lønniveauet er højt, handler det i særlig høj grad

om at overleve på at udnytte teknologien, siger Villy Søgaard.


På produktionssiden er robotteknologien et

af de områder, som får større og større betydning i den nærmeste fremtid. Salget stiger med 20 pct.

om året, teknologien udvikler og priserne falder. Flere og flere bliver dus med robotterne og de muligheder, som følger

med.


- Alle de faktorer tilsammen udgør ingredienserne i en sneboldeffekt, som vi ikke har set omfanget af endnu.


-

Snebolden er først nu ved at nå en størrelse, hvor det begynder at gå stærkt. Det betyder bl.a., at

rutinefunktioner helt uundgåeligt vil blive automatiseret. Men automatiseringen vil gå videre end til rutinefunktioner,

forudser Villy Søgaard.


Han ved godt, at angsten for teknologiskabt arbejdsløshed har eksisteret siden maskinstormere

forsøgte at stoppe den industrielle revolution for omkring 200 år siden. Og angsten stort set har været ubegrundet.

De lavest uddannede vil dog komme i klemme, mener han.


- Vi ser jo allerede nu, hvordan de dårligst uddannede i arbejdsstyrken rammes

af konkurrencen fra lavtlønsområder, samt af de teknologiske rationaliseringer, siger Villy Søgaard.


De samme

problemer rammer mange virksomheder. Og dem der har det svært nu, vil ikke få lettere ved at overleve tilpasningen til

en virkelighed, hvor succes ikke bare afhænger af et godt produkt.


Som nytiltrådt professor ved Syddansk Universitet

skal Villy Søgaard nu til at beskæftige sig indgående med, hvilke organisationsformer, der overlever udfordringerne.

Her ser det ud til, at tættere relationer mellem virksomheder og netværksdannelser vil spille en stadig mere fremtrædende

rolle.


- Virksomheder griber mere og mere ind i hinanden omkring eksempelvis produktudvikling. Viden og videnoverførsel

bliver en stadig mere strukturerende kraft. Den almindelige opfattelse af markedet er, at det er et forum for udveksling af varer

og penge. Men den moderne markedsplads er i lige så høj grad et forum for udveksling af de informationer, der bestemmer

hvordan produkterne skal indrettes efter kundens behov, siger Villy Søgaard.


Konsekvenserne ser vi allerede masser af

eksempler på. Flere leverandører oplever i øjeblikket, at de er nødt til at give afkald på deres

egen selvbestemmelse, underkaste sig krav fra de største kunder og lade sig integrere i tættere og tættere leverandør-kunde

forhold.


De store kunder vil have maksimal indflydelse kombineret med minimal risiko. Og det får de lettere og lettere

ved som teknologien udvikles.


Store virksomheder ser sig om efter leverandører, som ikke bare kan levere varen rettidigt

og i den rette kvalitet, men som samtidig er i stand til at indrette sin produktion 100 pct. efter deres. De særligt udvalgte leverandørerer

må acceptere at lade sig degradere til eksterne divisioner, som mod al sund fornuft gør sig mere og mere afhængig

af enkelte kunder.



Fremtidens vindere

Villy Søgaards job bliver bl.a. at undersøge organisationsstrukturer

i nye typer af firmaer og brancher for at finde ud af, hvilke tendenser, der ender som successer og hvilke, der hurtigt går

i glemmebogen.


- Det er min fornemmelse, at mange virksomheder især i IT-branchen, er struktureret helt anderledes end

andre virksomheder, og man kan godt forestille sig, at nogle af disse organisationsformer vil brede sig til flere brancher. Men der

er ingen tvivl om, at meget af det der sker i øjeblikket har foreløbighedens karakter. Mange organisatoriske ændringer foretages

uden at kende konsekvenserne til bunds. Det interessante er så at finde ud af, hvilke omstruktureringer, der har en positiv

effekt, siger Villy Søgaard.


I forbindelse med sin tiltræden opretter Villy Søgaard et panel af nye typer

af virksomheder, som han vil følge. Hensigten er at finde svaret på, hvilke virksomhedstyper og organisationsformer,

der bliver dominerende i fremtiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen