17:43Tak for i dag

24 hestekræfter gør ikke den store forskel

Nissan Primera fås nu også som 5-dørs hatchback. Af de tre modeller, 5-dørs, Sedan og Stationcar er den

5-dørs den pæneste. Om det ny Primera design i øvrigt er godt vil tiden vise. Spørgsmålet er, om

den umiddelbart frække formgivning er langtidsholdbar. jeg er begyndt at tvivle, men vi får se om fem år...



Vi

har tidligere være om bord i Primera med 1,8-liters motor. Omdrejningspunktet for denne test er derfor om 2,0-liters motoren

med 6-trins gearkasse er merprisen på ca. 10.000 kr. værd.



En 5-dørs 1,8 Acenta koster 292.996 kr. mens denne

2,0''''er står i 312.996 kr. med samme udstyr.



Jo, bilpriserne er efter harmoniseringsbølgen røget godt op

og det er ikke slut endnu.



Med 1,8-liters motor og 116 hk er Primera ingen sprinter men så snart bilen har nået marchfart

aftager den støj, der følger med de mange omdrejninger som man er nødt til at give maskinen, hvis det skal gå

lidt kvikt.



Forventningerne til denne uges Primera 2,0 med 140 heste er derfor ganske store.



Efter en uge med 140 heste

er jeg lidt skuffet. Ved almindelig kørsel er det ikke rigtig til at mærke, at bilen har flere kræfter.



Ok,

den flytter sig da lidt hurtigere hvis du giver den pisken. Men specielt overbevisende er det ikke.



Med den store motor følger

den 6-trins gearkasse. Den lever ikke helt op til forventningerne.



Det sammen gjorde sig gældende da vi prøvede

Primera 1,8 stationcar med 5-trins gearkasse(19.april 2002).



Problemet med den 6-trins er, at skiftet fra 5. til 6.gear kræver,

at du presser gearstangen ud mod højre(væk fra dig) mens du skifter.



Gør du ikke det, havner du i 4.gear.

Det passer sig ikke for en producent, der ellers har tradition for at fremstille kniv-i-smør gearskift.



Bortset fra denne

mekaniske skavank er det fint med 6 trin, selv om motoren snurrer ganske mange omdrejninger på trods af det 6.gear.



Der

er ikke tale om noget egentligt overgear og en lidt højere gearing ville motoren godt kunne bære.



Som 5-dørs

bil fungerer Primera fint. Bagklappen åbner let og rummet er reelt. Kun den brede stødfanger med ubeskyttet lakering

er fjollet.



Den bliver lynhurtigt ridset, når tunge genstande som ølkasser lige skal mellemlande på stødfangeren

inden de løftes ''''''''ind over''''''''.



Samme ubeskyttede niveau går igen hele vejen rundt om bilen. Ingen sidelister og

ingen gummi på stødfangerne til at tage de små knubs en jobbil får i den stadigt tættere parkering

rundt omkring.



Bilen er monteret med Nissans telefon plug-in. I sammenligning med eksempelvis Mercedes avancerede telefonsystem,

hvor telefonen også placeres i en holder er Nissans lidt primitivt.



Men det koster også kun knap 1900 kr. plus en

kvart time hos den lokale forhandler til montering.



Det øjeblik telefonen ringer lukker systemet ned for radioen og på

bilens centrale display kan du se hvem, der ringer. Det fungerer rigtig godt og må varmt anbefales hvis bilens bruges erhvervsmæssigt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen