Berlingske Business

21 år og spekulant om natten

24BUSMads-stort.jpg
21-årige Mads Brandt er bidt af at handle med valuta, men tager også de nødvendige forbehold for at undgå for store tab. Foto: Søren Bidstrup

Om dagen studerer han og arbejder i Rema 1000, men når vennerne går i seng klokken 23, sidder Mads Brandt parat ved valutakurserne for måske at lande en god handel. Han passer godt på faldgruberne, men drømmer også om den store gevinst.

Farverige valutakurver lyser op i det ellers mørke kontorkammer. Øjnene fungerer som et spejl. Bag tre computerskærme sidder Mads Brandt på 21 år, der i skærende kontrast til andre jævnaldrende, er bidt af at handle med valuta. Han klikker med musen og peger på et punkt på kurven – lige nøjagtig dér vil det teoretisk være fornuftigt at købe.

For to år siden begyndte Mads Brandt for første gang at investere sine penge. Faderen havde købt billigt op i Pandora-aktien og anbefalede sin søn at træde ind på samme marked.

»Jeg har altid haft den holdning, at det virkede tørt og kedeligt at handle aktier, så det var jeg egentlig ikke interesseret i,« fortæller Mads Brandt, der til dagligt læser til markedsføringsøkonom på Copenhagen Business Academy og ved siden af arbejder i Rema 1000.

handel

Alligevel lykkedes det faderen at få ham overtalt, og hurtigt købte Mads sin første aktie.

»Jeg husker den første dag, hvor jeg sad foran skærmen og kiggede på grafen live, fordi jeg tænkte, at det var sådan, man gjorde. Men jeg kan godt lide, når der sker noget, og der skete jo bare intet.«

Ikke årelang tålmodighed

Interessen for aktier forsvandt hurtigt igen, da Mads Brandt slet ikke havde tålmodighed til at vente i flere år på, at aktierne måske ville give gevinst. I stedet besluttede han sig for at satse på handler med hurtigere profit. Her blev det Forex-valutamarkedet, han kastede sig over.

»Det er et marked, jeg elsker at befinde mig i. Det er nemmere at øge sin formue ved at handle med valuta frem for aktier. Omvendt er det også et marked, hvor jeg ikke er tvunget til at skulle handle hver eneste dag,« siger Mads Brandt, der har fundet en mellemløsning, hvor han handler på ugebasis.

SWISS-SNB/

For at lære den nye valutaverden at kende har Mads Brandt betalt 2.500 kroner hos den australske onlineguide Infinite Prosperity. Siden har givet ham adgang til handelsstrategier, som han selv har lært at give et personligt strejf.

Syv procent i afkast om måneden

Gennem tekniske analyser regner Mads Brandt sig frem til, hvornår en valuta teoretisk bør stige eller falde. Ofte forudser han kommende markedssvigninger, og det har givet ham et samlet afkast, der ifølge ham selv ligger på syv procent om måneden lige nu.

Han er derfor begyndt at lægge egne analyser op for at hjælpe andre, og han satser på at øge sit afkast til 10-15 procent om måneden i 2015. Bare i løbet af det seneste halve år har han regnet sig frem til, at der i alt er købt så meget frem og tilbage, at det samlet set svarer til, at han har købt for svimlende tre millioner kroner i valuta.

ISLAM-FINANCING/NAMECHANGE

Som studerende minder den 21-årige københavner om mange andre unge fyre. Han bor hjemme hos sine forældre, har gået til kampsport og spillet fodbold i den lokale klub, Gladsaxe Hero. På værelset er det dog FCK-logoet, der dominerer, mens Xboxen også står synligt fremme.

Men når vennerne spiller videre eller er på vej i seng, begynder Mads Brandts valutadag først for alvor. Fra søndag til fredag sidder han hver dag klar ved computeren klokken 23, da markedet netop der går over i en ny dag. Og sidder man ikke klar, kan man hurtigt gå glip af gode handler, når det eksempelvis gælder den australske dollar.

Der er sat en grænse for tabet

I alt handler han otte forskellige slags valuta, der er sat sammen i 27 par. Han handler også den omtalte schweizerfranc, men ikke sat op imod euroen. En beslutning han er særdeles glad for, eftersom schweizerfrancen i sidste uge buldrede op med historiske 39 procent over for euroen, og dermed blev en dyr fornøjelse for mange valutahandlere med schweizerfranc.

»Jeg ved ikke, om det var mere held end forstand, men jeg gik uskadt igennem og faktisk med et mindre plus. Det er altid let at være bagklog, men jeg så ikke nogen købssignaler i forhold til schweizerfrancen. Jeg blev selvfølgelig ligeså overrasket, for stigningen kan man på ingen måde forudse teknisk. Det er mere fundamentalt.«

Han synes dog mere, at det ser ud til at være en form for »once-in-a-lifetime-begivenhed«.

»Alt andet lige håber jeg, at det vil sparke mere volatilitet i valutamarkedet.«

Det schweiziske styrtdyk har alligevel fået Mads Brandt til at handle mere sikkert. Han handler altid med et stop loss på en procent, hvilket betyder, at hver gang han taber en handel, taber han højst en procent. Valutahandel har tidligere kostet ham penge, og som en pegefingerregel siger, mister en ny valutahandler typisk 90 procent af sin kapital inden for de første 90 dage. Derfor besluttede Mads Brandt sig for at trække sig ud af markedet, da han begyndte at tabe flere handler i træk, men han er nu begyndt at handle igen.

Blaafalk

»En gang imellem kan det godt føles som om, at markedet er imod en, og der kan det godt betale sig at holde en pause. Da jeg stoppede, fandt jeg ud af, at man kan handle for meget, og at man nogle gange forsøger at gennemtvinge handler, der egentlig ikke eksisterer, fordi markedet ikke bevæger sig. Nu har jeg vænnet mig til, at markedet en gang imellem er stille og roligt.«

Ved siden af computerskærmene har den unge investor derfor en liste med otte tjekpunkter, der dagligt minder ham om, at der også er nedture på valutamarkedet. På væggen hænger der også billeder af sportsvogne og luksuriøse huse, som han ofte kigger på. Det er ikke noget, han blot drømmer om, for som han siger:

»Hvis man blot drømmer, går det ikke i opfyldelse.«

Det er motivationen og målet. Det er big business for en 21-årig spekulant.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen