Berlingske Business

2015 har været et dårligt år for bilkøbere

biler
Foto:

Danskerne køber rekordmange biler på trods af, der gives stadig færre tilbud og prisnedslag.

De kommer spritnye og friske ud fra fabrikken, og de kommer med lidt ridser i lakken og rust i undervognen.

Danskerne køber rekordmange nye såvel som brugte biler i disse dage, men det er ikke et udtryk for, at det har været købers marked, skriver Børsen.

Det er en ny opgørelse, der er foretaget af Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen, der viser, at der har været markant færre tilbudsnedslag og attraktive tilbud i det første halvår af 2015.

»Det har ikke været et godt år for nybilskøberne. Der har været væsentligt færre tilbudnedslag i første halvår af 2015 sammenlignet med samme periode i 2014,« siger Jan Lang til Børsen. Han heviser til, at antallet af tilbud på nye biller er faldet med 37 procent i 2015 sammenlignet med året før.

»Antallet af tilbud er et udtryk for mindre konkurrence og stigende priser på markedet,« siger analytikeren.

På brugtvognsmarkedet viser et indeks, at priserne samlet set er steget.

I alt har danskerne købt 104.325 nye biler og 270.596 brugte biler i første halvår af 2015.

Flere eksperter tilkendegiver over for Børsen, at stigningen i antallet af nye biler kan skyldes, at stadig flere forhandlere tilbyder lukrative leasing-muligheder.

En forbrugerøkonom fra FDM siger til Børsen, at det ikke nødvendigvis er lig med, at købere bør afholde sig fra at købe nye biler lige nu.

Han henviser til, at de nye biler er bedre på områder som miljøvenlighed, komfort og brændstofsøkonomi, og at det kan forklare prisstigningen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen