Berlingske Business

IT-pioner slapper af før hektisk efterår

Frank Thorup
Frank Thorup, iværksætter og stifter af Xstream. Foto:

Den danske IT-virksomhed Xstream har indgået store aftaler i USA og skal nu forfølge yderligere vækst på det gigantiske marked. Ejer Frank Thorup holder dog fast i, at juli er fredet.

Frank Thorup holder fri. Han traf en beslutning for snart 14 år siden, da han for alvor satsede på livet som selvstændig. Juli måned hvert år er hellig. I denne måned holder han fri, og der skal lades op.

Han erkender, at det er blevet vanskeligere i takt med, at hans virksomhed Xstream vokser og spadserer ud på nye markeder. Frank Thorup har, siden han afgav sit løfte om fri i juli, skabt en international IT-virksomhed, der i øjeblikket gnubber skuldre med de helt store internationale selskaber inden for medie- og underholdningsbranchen.

Med en kombination af at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, stædigt at holde fast i sin idé og strategisk snilde har han formået at placere en mellemstor dansk IT-virksomhed i en position, hvor blandt andet Disney-koncernen ønsker at handle med danskeren.

Frank Thorups virksomhed udvikler software, så det er muligt at streame film og TV over nettet. Xstream er leverandør til langt de fleste store mediekoncerner i Norden og er aktiv på flere europæiske markeder og satser nu også for alvor på USA.

Tidligere i år indgik Xstream en aftale med teknologivirksomheden Fuhu, der producerer en af de mest solgte og populære minicomputere til børn i USA: The Nabi. Det er den danske software, der gør det muligt for amerikanske børn at se tegnefilm og børne-TV på den såkaldte tablet.

100 procent iværksætter

Forklaringen på, hvordan en akademiøkonom-uddannet dansker fra Kgs. Lyngby kan være med i de store drenges liga, er både specialisering og ikke mindst det faktum, at han har været med fra begyndelsen.

Sammen med vennen Carsten Holm startede han i 1999 en ungdomsportal med livestreaming fra barer og caféer. Den blev dengang landets næstmest besøgte ungdomsportal, kun overgået af Chilinet.dk.

Der var reelt ingen penge i det, og det var primært noget, han gjorde af ren og skær interesse. Men det slog ham, at der burde kunne tjenes penge på streaming, og han begyndte at tænke og agere kommercielt. Første reelle kunde var Mærsk, der havde behov for teknologi, der kunne transmittere møder rundt til koncernens mange kontorer ude i verdenen.

I 2001 fik han en aftale i hus med Onside.dk, som ønskede at vise højdepunkter fra fodboldkampe på nettet. Frank Thorup beskriver selv den aftale som begyndelsen på det hele. Efter den begyndte Xstream for alvor at få medier som kunder. Flere af de store danske medier kom til, og i Norge kaprede Frank Thorup mediegiganten Schibsted samt teleselskabet Telenor.

Herhjemme er det blandt andet Xstreams software, som står bag Nu.tv, hvor brugerne kan se programmer fra alle af SBSs danske TV-kanaler.

Frank Thorup beskriver sig selv som iværksætter hele vejen igennem. Lysten til selv at eje og opbygge egen virksomhed har altid været der, forklarer han. Faste job efter udannelsen i henholdsvis Citroén og Unilever blev hurtigt droppet til fordel for livet som selvstændig. Han har blandt andet solgt is på Østerbro under navnet Dr. Franke Is, men det var nettets nye muligheder, der trak i Frank Thorup.

Den udfordring, som nye teknologier giver, gør ham glad. Den åbner for helt nye forretningsmuligheder, som man konstant må forholde sig til, lyder det fra iværksætteren.

Teknologi og forretningsmuligheder skal han i den grad også forholde sig til i løbet af efteråret. Her skal Frank Thorup tage markedsandele på det store amerikanske marked, og derfor etablerer Xstream to nye kontorer i henholdsvis Los Angeles og New York. Det momentum, der er opbygget med de to store aftaler med Disney og Fuhu, skal udnyttes til yderligere vækst.

Det er Frank Thorups plan, at Xstream skal blande sig i top fem inden for selskabets segment i 2015 og omsætte for i omegnen af 300 mio. kr. Når kalenderen vendes næste gang, og juli er forbi, bliver stikket derfor igen sat i, og så er kursen sat mod USA.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen