Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Facebooks superkvinde: Vend modgang til modstandskraft

Billede
Overskrift
Facebooks næstkommanderende, Sheryl Sandberg, er en af verdens mest indflydelsesrige kvinder og er ofte ude som taler. Her fra juni i år hos American Enterprise Institute for Public Policy Research i Washington, DC. (Foto: Mandel Ngan/AFP)
 

Privat sorg har ikke hindret Sheryl Sandberg i at levere varen som næstkommanderende i Facebook, der lige har afleveret et kanonregnskab. Hun skriver på en ny bog om modgang.

Sheryl Sandberg husker første dag på jobbet, efter at hendes mand sidste år døde uventet i en alder af 47. Hun husker det rådvilde blik i kollegernes øjne. Hvordan skulle de takle situationen?

»Skulle jeg sige noget? Skulle jeg ikke? Hvad fanden skulle jeg sige?« skrev hun senere på Facebook.

Sandberg, næstkommanderende hos netop Facebook og en af verdens mest indflydelsesrige kvinder, valgte at være forbavsende åben. Mere åben end man nok har set nogen topleder være.

Og det er der nu en bog på vej om, skrevet sammen med Wharton-professoren Adam Grant. Her vil Sandberg dele sine erfaringer om at takle modgang.

 

Titlen er allerede afsløret: »Option B«. Den er inspireret af en samtale med en ven, da savnet af hendes mand –- »Option A« – var særligt stort.

»Option A er ikke til rådighed. Lad os sparke røv til Option B,« svarede vennen.

Sheryl Sandberg har tidligere skrevet om kvinder og karriere i bogen »Lean In«, som udløste lige dele ris og ros. Den var med til at gøre hende til et forbillede som kvindelig topleder.

Men Sandberg fik også på puklen for at være privilegeret og mangle føling med mange almindelige kvinders situation.

Kritikerne mente, at hun har været heldig med støtte fra stærke mænd, og at hun med sin formue fra Google og Facebook har rigeligt råd til hjælpende ånder.

Ideelt makkerpar

På overfladen har Sheryl Sandberg haft en stjernebestrøet vej til toppen, fra et middelklassehjem via Harvard, hvorfra hendes økonomiprofessor, Lawrence Summers, hev hende med til Verdensbanken og USAs finansministerium.

Men derfra tog hun et skævt sving til Silicon Valley, hvor hun endte i en toppost i Google. Senere fik Facebook-stifteren Mark Zuckerberg øje på hende som sparringspartner, der kunne hjælpe med at forvandle Facebook fra et socialt medie uden de store indtægter til en fuldblods virksomhed.

Det må siges at være lykkedes. I seneste kvartal øgede Facebook overskuddet med hele 186 pct. til over to mia. dollar. Antallet af brugere, der er på Facebook hver uge, har rundet 1,1 milliarder.

pix-SURVEYMONKEY-CEO/

Konstellationen Zuckerberg-Sandberg fremhæves ofte som et ideelt makkerpar: Han har visionerne, og hun samler trådene.

Men vil Sheryl Sandberg fortsat være tilfreds som nummer to?

»Da jeg forlod Google, blev jeg tilbudt job som topchef en masse steder, men jeg valgte Facebook. Dengang spurgte mange: Hvorfor vil du dog arbejde for en 23-årig?« sagde hun i 2012 i en tale til dimittender på Harvard.

»Den traditionelle metafor for karrierer er en stige, men jeg tror ikke, at den metafor holder længere.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen