Berlingske Business

Facebooks superkvinde: Vend modgang til modstandskraft

Billede
Overskrift
Facebooks næstkommanderende, Sheryl Sandberg, er en af verdens mest indflydelsesrige kvinder og er ofte ude som taler. Her fra juni i år hos American Enterprise Institute for Public Policy Research i Washington, DC. (Foto: Mandel Ngan/AFP)
 

Privat sorg har ikke hindret Sheryl Sandberg i at levere varen som næstkommanderende i Facebook, der lige har afleveret et kanonregnskab. Hun skriver på en ny bog om modgang.

Sheryl Sandberg husker første dag på jobbet, efter at hendes mand sidste år døde uventet i en alder af 47. Hun husker det rådvilde blik i kollegernes øjne. Hvordan skulle de takle situationen?

»Skulle jeg sige noget? Skulle jeg ikke? Hvad fanden skulle jeg sige?« skrev hun senere på Facebook.

Sandberg, næstkommanderende hos netop Facebook og en af verdens mest indflydelsesrige kvinder, valgte at være forbavsende åben. Mere åben end man nok har set nogen topleder være.

Og det er der nu en bog på vej om, skrevet sammen med Wharton-professoren Adam Grant. Her vil Sandberg dele sine erfaringer om at takle modgang.

 

Titlen er allerede afsløret: »Option B«. Den er inspireret af en samtale med en ven, da savnet af hendes mand –- »Option A« – var særligt stort.

»Option A er ikke til rådighed. Lad os sparke røv til Option B,« svarede vennen.

Sheryl Sandberg har tidligere skrevet om kvinder og karriere i bogen »Lean In«, som udløste lige dele ris og ros. Den var med til at gøre hende til et forbillede som kvindelig topleder.

Men Sandberg fik også på puklen for at være privilegeret og mangle føling med mange almindelige kvinders situation.

Kritikerne mente, at hun har været heldig med støtte fra stærke mænd, og at hun med sin formue fra Google og Facebook har rigeligt råd til hjælpende ånder.

Ideelt makkerpar

På overfladen har Sheryl Sandberg haft en stjernebestrøet vej til toppen, fra et middelklassehjem via Harvard, hvorfra hendes økonomiprofessor, Lawrence Summers, hev hende med til Verdensbanken og USAs finansministerium.

Men derfra tog hun et skævt sving til Silicon Valley, hvor hun endte i en toppost i Google. Senere fik Facebook-stifteren Mark Zuckerberg øje på hende som sparringspartner, der kunne hjælpe med at forvandle Facebook fra et socialt medie uden de store indtægter til en fuldblods virksomhed.

Det må siges at være lykkedes. I seneste kvartal øgede Facebook overskuddet med hele 186 pct. til over to mia. dollar. Antallet af brugere, der er på Facebook hver uge, har rundet 1,1 milliarder.

pix-SURVEYMONKEY-CEO/

Konstellationen Zuckerberg-Sandberg fremhæves ofte som et ideelt makkerpar: Han har visionerne, og hun samler trådene.

Men vil Sheryl Sandberg fortsat være tilfreds som nummer to?

»Da jeg forlod Google, blev jeg tilbudt job som topchef en masse steder, men jeg valgte Facebook. Dengang spurgte mange: Hvorfor vil du dog arbejde for en 23-årig?« sagde hun i 2012 i en tale til dimittender på Harvard.

»Den traditionelle metafor for karrierer er en stige, men jeg tror ikke, at den metafor holder længere.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen