Berlingske Business

Vi sparer som gale

colourbox538043_business_artikel_615_x_339.jpg
Foto:

I finanskrisens skær har danskere fordoblet deres opsparingskvote til det højeste niveau i 26 år.

Det er mange år siden, at danskerne har brugt så stor en del af deres indkomst til opsparing, viser regeringens Økonomisk Redegørelse.

Husholdningernes opsparingskvote, der inddrager pensionsopsparing, bliver på godt 12,5 procent for 2009 som helhed, og det er en fordobling af opsparingskvotens niveauet på knap 6,25 procent i 2008, vurderer regeringen, der har justeret sit skøn op med knap 2,5 procentpoint siden foråret.

"Husholdningernes opsparingskvote er dermed på det højeste niveau siden lavkonjunkturen i 1982," påpeger regeringen.

Normalt får vi mere trang til at spare op under lavkonjunkturer, ligesom opsparingslysten falder under højkonjunkturer.

Men opsparingskvoten har ikke været særligt lav under det seneste opsving i sammenligning med tidligere perioder med høj vækst.

"Det afspejler muligvis, at opgangen i boligpriser og aktiekurser er opfattet som midlertidig, og at man under alle omstændigheder skal kunne betale renten på de lån, som optages til forbrug," skriver regeringen i sin redegørelse.

I forhold til pensionsopsparing kan er være god fornuft i at træde kraftigt på speederen i år, så det er sidste år med mulighed for fradrag for indbetalinger i topskatten på det nuværende høje niveau.

Næste år falder topskatten og dermed fradraget ved indbetalinger på pensionsordninger med løbende udbetalinger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen