Berlingske Business

Verdensnaturfondens ansatte sætter pensionspenge i olie

Shell
De ansatte i WWF Verdensnaturfonden investerer pensionspenge i en række af verdens største olieselskaber. Blandt andet Shell, hvis olieplatform ses her. Foto:

De ansatte i WWF Verdensnaturfonden investerer pensionspenge i en række af verdens største olieselskaber.

WWF Verdensnaturfondens kæmper for at få afskaffet fossile brændstoffer, men samtidig investerer organisationens ansatte i en række af verdens største olieselskaber via deres pensionsopsparing.

Det skriver Jyllands-Postens digitale erhvervsmedie Finans.

Verdensnaturfonden har indgået en pensionsaftale med PFA Pension, som blandt andet har aktier i oliegiganterne Shell, BP, Exxon Mobil og Chevron.

John Nordbo, der er klimachef i WWF, har i tre år været i dialog med PFA for at få dem til at droppe investeringer i kul og olie. Men indtil nu er det kun blevet til hensigtserklæringer fra PFA om at investere mere klimavenligt.

31BUSKulminearbejder-151350.jpg

»Vi har nogle klare forventninger til, at der vil ske noget på det område. Afhængig af, hvor seriøse de tiltag bliver, må vi så overveje, om vi fortsat skal have PFA som vores pensionsselskab,« siger John Nordbo til Finans.

Problemet er ifølge John Nordbo, at der ikke findes et godt alternativ på klimaområdet. Dog har Greenpeace ifølge Finans indgået en aftale med Merkur Andelskasse og AP Pension, der har etableret en særlig pensionspulje med klimavenlige investeringer.

WWF er dermed havnet i en situation, der minder om Kræftens Bekæmpelse. Onsdag beskrev Finans, hvordan Kræftens Bekæmpelse i årevis indirekte investeret penge i nogle af verdens største producenter af cigaretter.

Ifølge mediet er investeringerne sket gennem den firmaordning til pension gennem PFA, som medarbejdere i Kræftens Bekæmpelse bruger.

Oliefelt

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen