Berlingske Business

Store forskelle på pensionsafkast - se hvordan dit selskab klarede sig

Pensionsafkast
Overskrift
seb
Overskrift
Foto:

Nogle pensionskunder har fået dobbelt op i 2014. Afkastene blandt pensionsselskaberne er vidt forskellige, viser den første opgørelse.

Der er himmelvid forskel på det afkast, som pensionskunder i landets forskellige selskaber har fået i 2014. De selskaber, der har opnået de højeste afkast på pensionsopsparingerne, har skaffet deres kunder dobbelt så meget på kontoen som de selskaber, der fik mindst.

Det viser den første opgørelse af pensionssektorens afkast for sidste år. Den viser ubønhørligt SEB som bundproppen i branchen med afkast på mellem 6,2 og 9,13 procent til kunder, der har valgt mellemrisiko. Omkring 80 procent af danskerne vælger det mellemste risikoniveau i de markedsrentepensioner, der vinder indpas til at blive den største pensionstype i Danmark.

De bedste konkurrenter kan til sammenligning tilskrive deres kunders pensioner mellem 10,6 og 13,9 procent – et spænd som afhænger af, hvor længe kunden har til sin pensionering. Nordea og Topdanmark er årets vindere, og de investeringsansvarlige er tilfredse.

Til BM Biz

Passiv bedst

»Vi ramte mange ting rigtigt i 2014, men mere grundlæggende er det vores omlægning af investeringsstrategien i slutningen af 2012, som har givet pote de seneste to år,« siger investeringsdirektør i Nordea Liv & Pension Anders Schelde.

Han peger specifikt på, at Nordea har valgt at overvægte alternative investeringer, ejendomme og ikke mindst Stabile Aktier, som er Nordeas betegnelse for aktier med forholdsvis stabil kursudvikling og typisk i brancher, der ikke er særligt konjunkturfølsomme. Den amerikanske supermarkeds-kæmpe Wal-Mart Stores er største investering. Som en kuriøsitet har Nordeas passivt forvaltede pensionsprodukt faktisk gjort det bedre end den forvaltede version 2014, hvilket dog hovedsageligt skyldes, at in-deksproduktet overhovedet ikke afdækker valutarisici og derfor udnyttede dollarens voldsomme styrkelse.

I Topdanmark kan finanschef Henrik Thornval lune sig ved især danske aktiers optur i 2014.

15BUSJoergen-Thomsen.jpg

Fik tæsk

»Vi fik tæsk tilbage i 2011 på vores danske aktier, men siden da har danske aktier outperformet det meste andet. Vi har haft en periode med høj andel i danske aktier, men det er en aktivt forvaltet portefølje, som vi hele tiden styrer og sammensætter bedst muligt for vores kunder,« siger han.

Pensionsrådgiver og aktuar Jørgen Svendsen tager hatten af for Nordea og Topdanmark.

»Det er ualmindelig flot gået af Nordea, fordi det er en bank, der også skal betale overskud til sine ejerne. Trods det formår de at skabe et fantastisk afkast til kunderne. Topdanmark har prioriteret danske aktier og holdt fast, så nu får de nok lukket munden på kritikerne,« siger han.

Jørgen Svendsen påpeger, at PFA får »lidt kunstigt åndedræt via Kundekapital«.

»Det slår igennem for kunder med lav risiko (og lavt afkast, red.). Men også uden det ligger de i den gode ende,« siger han.

Passionen for pensionen - 1

Årelang ørkenvandring

For SEBs vedkommende har afkastet på selskabets markedsrentepensioner med Jørgen Svendsens ord været en »årelang ørkenvandring«.

Og Jørgen Svendsen mener, at selskabet snart bør gøre noget ved problemet.

SEB-direktør Kim Johansen hævder, at man ikke kan sammenligne pensioner med mellemhøj risiko på tværs af selskaberne.

»Mellemrisiko er ikke det samme fra selskab til selskab. I vores »middel risiko-produkt« har vi haft en lavere andel af aktier end mange andre selskaber gennem første halvdel af 2014, og det forklarer, at vores afkast ligger relativt lavere end de andre selskabers,« anfører Kim Johansen med henvisning til, at 2014 var et godt aktieår.

Men han oplyser, at SEB i juni 2014 ændrede sit markedsrenteprodukt og skruede op for risikoen. Det giver Kim Johansen en forventing om, at bundplaceringen forlades i 2015.

ef

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen