Berlingske Business

Spørgsmål og svar om PFA Pensions Kundekapital

PFA Pensinos hovedsæde ved Nordhavn i København.
Foto:

Hvorfor holder vi fast i PFA-sagen?

Det er rigtig mange penge, som er blevet omfordelt internt i PFA. Selskabet har via lukrative garantier på 20 pct. på kundekapitalen i en årrække lokket nye kunder ind i butikken. De penge er finansieret af en fælles pengekasse, som man kan argumentere for, tilhører de gamle kunder. Det afgørende er, at PFA overholder den helt afgørende grundlov i et pensionsselskab – at pengene fordeles ligeligt og retfærdigt mellem kunderne,

Hvad betyder det, hvis PFA skal tilbageføre yderligere 750 mio. kr.?

Det vil kræve, at Finanstilsynet går ind i sagen. Så skal PFA igen tage et stort millionbeløb og overføre fra egenkapitalen til kollektive kundekapital. Det er en ny begmand til PFAs forretningsmodel og tidligere topchef Henrik Heidebys væksteventyr. Har PFA ikke lov til at bruge Kundekapitalen til at skaffe nye kunder, så mister selskabet den konkurrencekraft, det hidtil har brugt til at knuse konkurrenterne i de senere år.

Hvad skal de gamle kunder gøre?

De skal spørge PFA om deres bidrag til den kollektive kundekapital. De skal finde ud af om de har fået individuel kundekapital, og om de får del i det merafkast, som PFA har lovet ud til kunderne i en årrække frem i tiden. Ellers risikerer man at gå glip af en formue.

Hvad sker der så nu?

Hvis man er en af de kunder, der har god portion kundekapital i pensionsopsparingen, kan man jo glæde sig over at få del i de »gamle kunders penge«. Et scenario kan ellers være, at det i øvrigt tavse Finanstilsyn går ind i sagen og kræver ændringer i PFAs forretningsmodel. Det skyldes, at grundreglen i pensionsforvaltning er, at ingen kunder må betale til andre kunders opsparing.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen