Berlingske Business
16:38Råvarer: Olieprisen falder lidt efter lagertal

Sorte får og grønne engle

bb
Verdensnaturforden WWF mener, at de danske pensionsselskaber bør kanalisere flere investeringer over i den grønne energi og færre i den sorte. Foto:

WWF er begyndt at spore en større bevidsthed om klimaet hos pensions­selskaber, der har store investeringer i vedvarende energi. Det fremgår af rapporten »Sorte får og grønne engle« om klima­indsatsen i de 16 største danske pensionsselskaber.

»De danske pensionskasser sidder på en gigantisk milliard-pengetank, der svarer til halvdelen af den norske oliefond. Derfor både kan og bør de spille en vigtig rolle i den grønne omstilling ved at kanalisere flere investeringer over i den grønne energi og færre i den sorte. Det er det, vi ønsker at sætte fokus på med vores undersøgelse,« siger John Nordbo, klimachef i WWF.

Den norske oliefond havde i går sidst på eftermiddagen en værdi på omkring 7.200 milliarder norske kr. eller 5.756 milliarder danske kr.

31BUSKulminearbejder-151350.jpg

WWFs klimachef tilføjer, at branchen også har store investeringer i vedvarende energi, og at der hos flere af selskaberne kan spores en større bevidsthed om klimaet i forhold til tidligere undersøgelser.

Men med hensyn til at afvikle de fossile investeringer, går det alt for sløvt, mener John Nordbo.

WWF har i rapporten med overskriften »Sorte får og grønne engle« undersøgt de 16 største pensionskassers holdning og praksis ved investeringer i grøn og sort energi.

Hvor opmærksomme er de på klima­udfordringen – og er opmærksomheden skærpet i forhold til tidligere år? Har selskaberne sat mål om at øge de grønne investeringer og mindske de fossile? I hvor høj grad indregner de risici forbundet med strammere klimapolitikker i investeringsbeslutningerne, og har medlemmerne mulighed for at få indflydelse på investeringsstrategien?

Det er nogle af de spørgsmål, som indgår i undersøgelsen.

»Sorte får og grønne engle« bygger på en spørgeskemaundersøgelse i de enkelte pensionsselskaber samt offentligt tilgængelig information. Lignende undersøgelser er gennemført i 2013 og 2014.

Fremskridt

Hovedkonklusionerne er, at godt nok er der fremskridt at spore hos nogle pensionsselskaber, men generelt tager branchen ikke klimaudfordringen alvorligt nok.

Ifølge undersøgelsen er der ingen af de 16 pensionsselskaber, der har sat konkrete mål om at sælge kul- og olieaktier. Kun fire er begyndt at integrere klimahensyn i deres investeringspolitik.

Pas på når du vælger billån Forsikringsovervågning vækker

Og kun fire pensionsselskaber, herunder PKA, PFA, PenSam og Nordea Liv & Pension, har sortlistet og ekskluderet kul- og olieselskaber, dvs. de investerer ikke i fossile aktier.

Men der er også lyspunkter. Der er klare tegn på, at situationen er ved at ændre sig, og at klimaet er ved at komme højere op på dagsordenen i pensionsbranchen, mener WWF.

PKA er klassens bedste og får ni ud af 12 mulige point. Selskabet mangler kun lidt for at komme helt i top hos WWF. ATP, Unipension og skraber bunden i undersøgelsen. ATP og Unipension får to point, mens Topdanmark må lade sig nøje med ét point. Det er tredje gang, WWF har taget temperaturen på pensionsselskabernes klimabevidsthed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen