Berlingske Business

Priskrig på pensioner klemmer dårlige liv ud

27BUSsygehus.jpg
Konkret kan diagnoser som stress og kræft samt 20 dages sygdom inden for det seneste år betyde en udelukkelse fra at fortsætte i gruppelivsforsikringen, påpeger flere eksperter. Foto: Morten Stricker

Når pensionsselskaberne kæmper om det milliardstore marked for gruppelivsforsikringer, presser de den synlige pris så langt ned, at den giver underskud. Efterfølgende forsøger de at mindske underskuddet ved at slippe for de dårligste og dyreste liv.

Oven i at slås med for eksempel stress eller et dårligt knæ risikerer mange danskere at blive klemt ud af deres gruppelivsforsikring. Det kan i nogle tilfælde medføre en tredobling af forsikringspræmien, hvis det over hovedet er muligt forsat at blive forsikret.

Den ubehagelige situation opstår, fordi pensionsselskaberne, der typisk leverer en samlet pakke af en livsforsikring og en pensionsordning til danskere på arbejdsmarkedet, konkurrerer hårdt om at erobre kunderne. Prisen på forsikringen er i modsætning til prisen på at forvalte opsparingen synlig, og derfor sætter de den så langt ned, at den i årevis har været direkte tabsgivende.

Men efterfølgende forsøger nogle selskaber at begrænse underskuddet ved netop at slippe kunder, der har eller har haft en skade, der gør dem uarbejdsdygtige og derfor medfører en forhøjet risiko for at koste selskabet en erstatning. At »vaske« en gruppe af kunder, kaldes det internt i branchen. Og adfærden bekræftes af flere højtstående medarbejdere i pensionssektoren, som dog afviser selv at gøre det.

Men pensionsmæglerne oplever fænomenet og forsøger at undgå det, når en gruppeordning flyttes.

»Det er et voksende problem, at folk bliver klemt ud i forbindelse med udbudsrunder,« bekræfter pensionsrådgiver Jørgen Svendsen.

Han forsøger selv at få alle medarbejdere med, når en pensionsordning går i udbud. Men han oplyser, at det mellem flere selskaber er sædvane, at man kun flytter alle de raske medarbejdere, mens medarbejdere i en uafklaret situation bliver i det gamle selskab til en forhøjet præmie, som dog i mange tilfælde kompenseres af det nye selskab.

Afdelingsdirektør hos forsikringsmægleren AON Jannik Achdam Schütz Andersen bekræfter også problemet og oplyser, at AONs juridiske afdeling ofte er beskæftiget med de efterladtes sager.

»Det er værst, når folk først finder ud af det på bagkant af, at gruppeordningen flyttes. Og det giver utroligt megen støj i en virksomhed, hvis nogen ikke kan komme med i gruppeordningen, fordi flertallet skal have en lavere pris,« siger han.

Diagnoser som kræft, stress eller en skade i bevægeapparatet udløser en stor risiko for at ikke at komme med i en gruppeforsikring, der skal flyttes.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen