Berlingske Business

Pensionskunder mister formuer på »et godt tilbud«

pfa
Foto:

En generel beregningsmetode betyder, at nogle pensionskunder mister store beløb ved at give afkast på garantier, mens andre får for meget.

Pensionskunder risikerer at gå glip af store bonusbeløb, hvis de giver slip på deres rentegarantier i de to store pensionsselskaber PFA og Danica, skriver Børsen.

Ifølge avisen er mange kunder gået glip af hundredetusinder af kroner, og sagen kan i sidste ende koste selskaberne milliarder, hvis de skal kompensere kunderne.

pix-hænder

Problemet er, at selskaberne har brugt en generel beregning af de beløb, som kunderne skal have med, hvis de opgiver deres garantier. Pensionsrådgivningsselskabet Invensure har beregnet, at beløbet i en lang række tilfælde er alt for lille.

»Over halvdelen af alle kunder, der er flyttet fra garantierne i Danica og PFA har fået for lidt. Og det kan sagtens dreje sig om flere hundrede tusinde kroner for den enkelte,« siger Invensures administrerende direktør Søren Andersen til Børsen.

økonomie


Han vurderer, at de tabte penge er blevet omfordelt til andre kunder, som så har fået for mange penge.

Hos konkurrenten Nordea Liv & Pension skyder man også på PFA og Danicas beregningsmetoder.

»Man kan sige, at størstedelen af de danske pensionskunder bliver ramt af et gennemsnit, hvorefter der i virkeligheden omfordeles mellem en gruppe mennesker, der har vidt forskellige produkter, vidt forskellige løbetider og vidt forskellige opsparinger,« siger Steen Michael Erichsen, der er topchef i Nordea Liv & Pension, til Børsen.

Han vurderer bekræfter, at mange kunder hos konkurrenterne kan være gået glip af 100.000 kr.

regnemaskine


Sagen kommer frem, efter at Finanstilsynet i sidste uge offentliggjorde en såkaldt lovfortolkning, som ifølge Søren Andersen og Nordea Liv & Pension pålægger PFA og Danica at skifte beregningsmetode og tage mere udgangspunkt i hver enkelt kunde. Nu er spørgsmålet, om de to pensionskæmper vil blive presset til at ændre metoden bagudrettet, hvilket kan medføre, at selskaberne skal betale et milliardbeløb tilbage.

Danicas cheføkonom Jens Christian Nielsen vil ikke afvise, at enkelte kunder havde fået 100.000 kroner mere eller derover, hvis selskabet havde regnet det ud på den enkelte kunde, men han mener ikke, at kunder er blevet snydt, fordi er er tale om et tilbud fra Danica og ikke en rettighed for kunderne.

Nu vil Finanstilsynet kigge nærmere på de to pensionsselskabers beregningsmetoder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen