Berlingske Business

Ledighed giver boom i lønforsikringer

haandvaerker_Bergmann_artikel_0.jpg
Bliver man ramt af ledighed på grund af faldende aktivitet i økonomien, kan en lønforsikring afbøde noget af nedgangen i indtægt. Foto:

Angsten for at blive fyret får stadig flere danskere til at tegne lønforsikringer.

Forsikringsselskaber og a-kasser, som B.T. har været i kontakt med, fortæller om stor interesse for at tegne forsikringerne, der giver et ekstra beløb oven i dagpengene i tilfælde af arbejdsløshed.

Lars Preisler, konsulent i a-kasserne fælles brancheorganiation AK-Samvirke vurderer, at mellem 100.000 og 200.000 danskere nu har tegnet en lønforsikring.

Carsten Trebbien, direktør i Privatforsikring, som er en del af Codan, oplever, at flere vil sikre sig et ekstra beløb ud over dagpengene.

»Vi har i år oplevet en femdobling i interessen i forhold til 2008. Vi så boomet tage sin begyndelse sidst i november, og siden er det gået stærkt,« siger Carsten Trebbien.

Også i Topdanmark kan man mærke den store interesse for at tegne en tillægsforsikring.

»Siden finanskrisen tog fart i slutningen af 2008, har vi set en stigning på fem pct i antal tegnede tillægsforsikringer. Det lyder ikke af så mange, men året før var tallet faldende. Der er ingen tvivl om sammenhængen med finanskrisen,« siger Jens Langergaard, kommunikationschef i Topdanmark.
Også i ASE, a-kasse for selvstændige og lønmodtagere, mærker man en stigende interesse for lønforsikringer.

Efter mange års økonomisk opsving er det pludselig gået op for danskerne, at risikoen for at blive fyret reelt er til stede, mener Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet.

»Hvis krisen bliver lang, vil det uden tvivl sætte sig fast i folks bevidsthed - og så vil de sikre sig mere end før krisen,« siger Flemming Ibsen.

Det mest almindelige er at tegne en forsikring, der giver ca. 5.000 kr. oven i dagpengene om måneden.

Læs også: Hjerne-Madsen forklarer finanskrisen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen