Berlingske Business

Kæmperabat til pensionskunder på vej ud

q
Foto:

År med kæmperabatter til kunderne og bragende underskud på regnskaberne kan være slut. Pensions­selskaber vil rette op på voldsom slagside på markedet for gruppelivsforsikring.

Det kan være slut med de massive rabatter på gruppelivsforsikringer, der medfører tilsvarende massive underskud i pensionsselskabernes regnskaber. Det fremgår, efter at Berlingske Business mandag kunne skrive, at pensionsselskaberne i nogle tilfælde bruger op til halvanden gang de indbetalte præmier til erstatninger til syge og uarbejdsdygtige danskere.

Det skyldes en meget hård konkurrence på den iøjnefaldende forsikringspris, når pensionsselskaberne slås om de store virksomhedskunder i de gruppelivsordninger, som stort set alle på arbejdsmarkedet er omfattet af.

27BUSsygehus.jpg

»Vi genkender billedet af, at priserne på syge- og ulykkesforsikringerne er presset helt i bund. Derfor er det vores forventning, at der generelt på markedet vil komme en priskorrektion, som PFA også vil være en del af. Der skal være sammenhæng og balance mellem pris og kvalitet. Vi har samtidig erfaret, at der er behov for mere differentierede løsninger på dette område. Faktisk har mange pen­sionskunder standardiserede forsikringsprodukter, som overdækker deres behov. Derfor vil PFA komme med en mere skræddersyet løsning til den enkelte, som samtidig sikrer maksimering af medarbejdernes opsparing. Vi vil altså gå fra en model, hvor kunden ikke har nogen valgmuligheder på eksempelvis »tab af erhvervsevne-dækningen« til en mere skræddersyet løsning,« oplyser direktør Sune Schackenfeldt fra landets største pensionsselskab, PFA, i et skriftligt svar.

Underskuddet på forsikringerne opvejes typisk af gebyrerne på at forvalte pensionsopsparingen, der er den anden del af den samlede pensionsordning – og knap så iøjnefaldende. Og det er da heller ikke alle selskaber, der vil prøve at bringe balance i priserne, så kunderne reelt kan se, hvad de betaler for de enkelte dele af pensionsordningen.

»For os er det vigtigt at se på aftalernes samlede lønsomhed. Syge- og ulykkesprodukterne er et delelement i de pensions­aftaler, som vi indgår, og på forvaltningen har vi et fornuftigt resultat, der samlet set betyder, at firmamarkedet er et lønsomt marked for os at være på,« oplyser cheføkonom Jens Christian Nielsen i landets næstestørste pensionsselskab, Danica.

Bedrageri: Klarhed til enlige i vildrede

Nordea Liv & Pension samt SEB er blandt de selskaber, der lige nu vokser, og her er meldingerne om de fremtidige priser blandede.

»Jeg synes, man kan se en bevægelse i retning af, at priserne er svagt stigende. De fleste har en fast tarif, og så giver man typisk en rabat ud fra den. Men når der nogle steder gives en rabat på 80 procent, er det klart, at det giver underskud. Der gives nogle kolossale rabatter, men jeg fornemmer, at de er for nedadgående,« siger afdelingsdirektør i SEB Frank Pedersen.

I Nordea Liv & Pension har administrerende direktør Steen Michael Erichsen endnu ikke set tegn på stigende priser.

»Nordea Liv & Pension tilstræber at få balance mellem præmier og erstatnings­udgifter for syge- og ulykkesforsikringer. Vi må dog erkende, at konkurrencen medfører, at vi må leve med underskud. Vi har ikke set stigende præmieniveauer på markedet – det er konkurrencen for hård til,« siger han.


30BUSPensionister.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen