Berlingske Business

Hvor blev gennemsigtigheden af?

Topdanmark
Forsikringsselskabet Topdanmark. ARKIVFOTO Foto:

»Walk the talk« er det engelske udtryk for at lægge handling bag sine ord. Pensionsbranchen har i årevis arbejdet med og talt om, at den gerne vil honorere omverdenens ønske om mere åbenhed og gennemsigtighed. Senest sagde formanden for Forsikring & Pension og administrerende direktør i Topdanmark, Christian Sagild, på foreningens årsmøde torsdag i denne uge, at det har været et tema på årsmøderne de seneste ti år.

I årsberetningen gik han videre med at beskrive, hvordan organisationen for godt en uge siden lancerede en ny udgave af sammenligningsværktøjet Fakta om Pension.

Der er heller ingen tvivl om, at for eksempel spaniere og polakker heller ikke har tilnærmelsesvis de samme muligheder for at læse om og sammenligne deres pensionsopsparinger, hvis de overhovedet har nogen.

Men der ligger stadig tåge i vejen for gennemsigtigheden. For næppe har Christian Sagild forladt talerstolen på årsmødet, før en undersøgelse af en af de større manøvrer på pensionsmarkedet viser, at danskerne har forskellige vilkår, når de vil udnytte regeringens tilbud om en skatterabat ved at indbetale skatten her og nu på sin kapitalpension.

09BUSTusindkronesedler.jpg

Dermed bliver den omdannet til en såkaldt aldersopsparing. Men der er næsten ikke to selskaber, der gør det på samme måde. I den ene ende af skalaen kan forbrugeren omlægge opsparingen gratis og beholde den garanti for en gennemsnitlig rente, der stadig omfatter langt den største del af danskernes pensionsopsparing. I den anden ende af skalaen mister forbrugeren sin garanti ved en omlægning – og får heller ikke værdien af sin garanti udbetalt til sin nye opsparing. Andre selskaber igen fjerner også garantien, men medgiver dog værdien af den.

Når pensionsselskaberne kæder en forholdsvis enkel skatterabat sammen med en garanti for en gennemsnitlig forretning, er der sikkert mange gode argumenter for det. Men argumenterne ligger inde i maskinrummet, som fortsat er et sort hul for stort set alle forbrugere. Så sagen udstiller to problemer:

Pensionsopsparing er så tungt et produkt og tilmed som regel knyttet til den enkeltes beskæftigelse, at man ikke uden videre kan flytte til konkurrenten, hvis man er utilfreds. Og dermed kan det enkelte selskab langt hen ad vejen diktere for eksempel betingelserne for at udnytte regeringens skatterabat – uden at behøve at frygte en kundeflugt af den årsag. Desuden virker det, som om pensionsbranchen ganske vist ved festlige lejligheder er enig om, at ord som åbenhed og gennemsigtighed klinger godt, ligesom brancheforeningen tilsyneladende har det som et højt prioriteret projekt. Men hvis de enkelte selskabers direktører gør, som de vil, efterlader det forbrugerne forvirrede. Og så er vi tilbage ved Fakta om Pension, hvor mindst et selskab fortsat ikke leverer tal, der kan sammenlignes med de andres.

09BUSPix-penge.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen