Berlingske Business

Enorm gevinst til vinderne i pensionsræset

19BUSPix-Tusindkronesedler.jpg
Der er stor forskel på afkastet i pensionerne, så det er vigtigt, hvilket produkt man har. Foto: Mads Nissen

Der er 100.000 kroner ekstra i gevinst på bare tre år til kunder med den bedste pensions-opsparing med middelhøj risiko. Rådgivere kritiserer selskaberne for mangelfuld information – og kunderne for ikke at interessere sig for formuen.

Det helt store pensionslotteri er skudt i gang for danskerne. Pensionsselskabernes såkaldte markedsprodukter vinder frem med stor hast, og i alt 1,9 mio. danskere gør brug af dem. Men det gælder for alvor om at passe på, for selskaberne leverer vidt forskellige afkast på produkterne.

19BUSAP-Pension-reklamer-Lo.jpg

For en opsparing på en mio. kroner kan det betyde en forskel i afkastet for den enkelte på 100.000 kroner bare over tre år, og det gælder endda for opsparinger med nogenlunde samme risikoprofil. Det viser beregninger, som analysebureauet Morningstar har foretaget for Berlingske Business. Udgangspunktet er pensionsselskabernes markedsprodukter med middel risiko, som er dem, langt de fleste danskere bruger. Over en periode på tre år er det AP Pension og PFA, som har givet de bedste afkast, mens Danica Pension og SEB Pension har givet de dårligste. Forskellen fra top til bund er på ti procentpoint.

.

Både forsikringsmægleren Bedstpension og uafhængig økonomisk rådgiver Marianne Thørs fra firmaet Confida mener, at det er positivt, at markedsprodukterne er kommet, men problemet er, at det er blevet uhyre vanskeligt at overskue ens pension. Blandt andet fordi selskaberne ikke nødvendigvis mener det samme, når de kalder et markedsrente-produkt for »mellem« eller »middel« risiko.

19BUSPix-Bil1.jpg

»Pensionsselskaberne lægger ikke alt frem og er ikke særligt gode til at fortælle om produkterne. Det gør, at kunderne virkelig er ilde stedt. Hvis der er mange år til pensionering, fylder pensionsselskaberne kundernes depoter op med aktier, men det er langtfra sikkert, at det er det rigtige for alle,« siger Marianne Thørs.

Mens Gert Aage Nielsen fra Bedstpension mener, at det store problem er, at ni ud af ti danskere ikke ved, hvordan de sparer op til pension. De kan derfor få sig nogle gevaldige overraskelser, når den tredje alder melder sig.

Tal fra Forsikring & Pension viser, at danskerne sidste år betalte lige over 63 mia. kroner ind til pension på markedsprodukterne. Det er mere end en fordobling siden 2009.

For at hjælpe danskerne har F&P udviklet et sammenligningsværktøj, men »Fakta om Pension« har fået kritik fra flere sider. Den mener Forsikring & Pensions administrerende direktør, Per Bremer Rasmussen, er uberettiget, og han understreger samtidig, at selskaberne konkurrerer på netop at have forskellige produkter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen