Berlingske Business

Din opsparing er slået flere år tilbage

pengekontanter_ortmann_artikel_1.jpg
Det kan komme til at tage flere år, bare at vinde det tabte tilbage på de hårdest ramte opsparinger. Foto:

Nogle må ligefrem blive nogle år mere på arbejdsmarkedet, fordi tabene har betydet, at pensionen nu er for lille.

2008 blev et af de værste investeringsår nogensinde. Mange har fået deres opsparing slået flere år tilbage. Men enkelte må ligefrem blive nogle år mere på arbejdsmarkedet, fordi tabene har betydet, at pensionen nu er for lille, skriver Børsen.

»Historisk set er det et meget alvorligt krak, som vi så i aktiemarket sidste år. I mange tilfælde skal der måske fem år til bare for at tjene det tabte ind igen,« siger Karsten Henriksen, chefanalytiker hos Morningstar.

Men hvor længe det tager at indhente det tabte, afhænger dels af tidshorisonten, muligheden for at fortsætte indbetalingerne samt de fremtidige afkast. Børsen har indsamlet afkast fra de kommercielle pensionsselskabers forvaltede markedsrenteprodukter.

Her viser det sig, at produkter med lang tidshorisont og høj eller mellem aktieandel typisk har fået et negativt afkast på 30-35 procent.

»Er man ung, betyder det måske ikke så meget, fordi opsparingen typisk ikke er så stor endnu. Men har man haft en opsparet en formue, er man ramt betydeligt hårdere,« siger Karsten Henriksen.

Det bør ellers primært være de unge, som er hårdest ramt, fordi de typisk har størst eksponering til aktier, påpeger Jesper Kirstein fra Kirstein Finansrådgivning. Men han har også hørt om flere tilfælde, hvor opsparere tæt på pensions-alderen har lidt store tab.

»Der er nogle, som er tvunget til at blive længere tid på arbejdsmarkedet, fordi de har tabt for meget på deres pensionsopsparing. Og det er, fordi de har investeret for aggressivt,« siger Jesper Kirstein.

Læs også: Nul procent i pensionsrente

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen