Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Danica har overhalet PFA på afkast for 2016

penge

Investeringsguldfuglene Jesper Langmack og Poul Kobberup fortsætter med at levere markedets bedste pensionsafkast - nu for Danica i stedet for PFA.

Fra april i år blev Danica organisatorisk tilknyttet Danske Banks nye forretningsenhed, »Wealth Management«. En enhed som samler de stærkeste kompetencer inden for pensionsopsparing samt formue- og kapitalforvaltning. Ambitionen er at nå helt i top ved at tilbyde markedets bedste ­afkast, at være innovative og have et stærkt kundefokus. Den succesrige Tonny Thierry Andersen står i spidsen for den nye investeringsorganisation. Ligesom han gjorde det for MobilePay.

Danica udgør en væsentlig andel af det nye prestigeprojekt med en enorm kundemasse og pensionsformue på 400 mia. kr. Danica har dertil leveret et af de nye slogans, herunder at »afkastet følger personer«. Dette er særligt relateret til, at Danica Pension har kapret og ansat de to mest succesrige investeringskompetencer fra hovedkonkurrenten, PFA Pension: Investeringsguldfuglene Jesper Langmack og Poul Kobberup. Særligt de to har historisk evnet at levere pensionsmarkedets absolut bedste pensions­afkast.

Og det svendestykke ser ud til at have fulgt med personerne i en dugfrisk afkastopgørelse for 2016. Altså at de to fortsætter med at levere markedets bedste afkast, nu bare i Danica Pension. Danica ligger – som det ses i tabel 1 – bedst i 2016 med 4,8 pct. i investeringsafkast, mens PFA ligger længere tilbage med 4,3 pct. Det er en behagelig nyhed for Danicas pensionskunder. Omvendt må det give panderynker og bekymring hos PFA. Det udhuler nemlig konkurrencefordelen ift. at fremvise gode historiske afkast, som jo er leveret af konkurrentens guldfugle, de to, som altså nu er fløjet fra reden.

08BUSpfa-135734.jpg

Foruden initiativet med at samle kompetencer og hyre det stærkeste investeringshold har Danica udviklet en optimeret porteføljekonstruktion i markedsrenteproduktet Danica Balance. Det er sket med lancering af en investeringsforening, Mix Fonden. I tabel 1 ses, at Mix Fond topper og har leveret et afkast for året på 6,4 pct. Fordelene ved en ekstra fond er illustreret i figur 1. Her ses det, at man kan reducere investeringsrisikoen og samtidig forbedre det forventede afkast. Den nye fond tilbyder kunderne en større investeringsfleksibilitet og valgmulighed, eksempelvis muligheden for at vælge 100 pct. investeret i Mix Fonden.

Mix Fonden indeholder en stribe attraktive og eksklusive investeringsklasser, som normalt kun er forbeholdt institutionelle investorer. Men via den nye Mix Fond kan Danica tilbyde kunderne nye fordele.

Historisk har særligt bankerne været kritiseret for kun at tilbyde kunderne bankens egne investeringsforeninger – skønt der på udvalgte områder sagtens kunne findes bedre alternativer. Men også på det område har Danske Bank udviklet sig positivt og valgt at være væsentligt mere selvkritiske. I spidsen til forbedring af investeringsprocesser har Danske Bank rekrutteret Anders H. Svennesen, som på mange områder kan tage æren for ATPs enestående investeringsresultater og risikostyring af de historisk udfordrende rentefald. Som eksempler på at Danica er kommet længere med uvildigheden og større brug af de bedste eksterne investeringsforeninger kan nævnes, at halvdelen af Danicas investeringsforeninger er eksterne, mens eksempelvis Nordea Pension kun tilbyder at 20 pct. er eksterne, og 80 pct. er bankens familiefonde. Danica tilbyder i samme boldgade som den eneste i markedet fuld investeringsfrihed i eksempelvis navngivne aktier via konceptet Danica Select.

I tabel 1 bemærkes, at Nordea Pension har klaret det dårligst i 2016 med 0,5 pct. i afkast. I tabel 2 ses tilsvarende, at alle Nordeas aktie-familiefondene i unit link klarer det mindre fint. Havde Nordea tilbudt deres kunder en mere uvildig adgang til eksterne fonde, eksempelvis de dygtige og hæderkronede investeringspersoner fra BLS Capital, kunne kunderne have fået et bedre afkast på 5,5 pct.

Billede

Hvis udsagnet »personer gør forskellen« fortsat holder, er der lagt op til en spændende tid.

Jørgen Svendsen er aktuar og direktør i AFPR. Forsikringsmægler. Rådgiver inden for forsikring og pension. Tidligere ansat som direktør i pensionsselskaber og mæglervirksomhed. Email: js@afpr.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen