Berlingske Business

ATP scorer 29,7 mia. kr. i afkast

ATP
ATPs hovedkvarter i Hillerød. Foto:

Landets største pengetank fik et solidt afkast på lige under 30 mia. kr. i 2017 før skat og omkostninger. Ifølge ATP er det det bedste resultat i mange år og næsten en fordobling i forhold til 2016.

Gode nyheder til landets løndmodtagere fra ATP. Den store pengetank fik sidste år et afkast på 29,7 mia. kr. før omkostninger og skat. Det fremgår af ATPs regnskab, der netop er kommet på gaden.

Det er en solid forbedring i forhold til 2016, hvor afkastet var på lige over 15 mia. kr.

Afkastet svarer til 29,5 pct. i forhold til bonuspotentialet. Samlet set blev årets resultat 24,7 mia. kr. før opdatering af levetid og forhøjelse af pensionerne.

Efter skat og omkostninger blev afkast på 24,48 mia. kr. Det er resultat af investeringer og er ligeledes en fordobling i forhold til 2016.

Danskernes samlede formue i ATP voksede til 769 mia. kr.

»Vi har opnået et ualmindeligt godt resultat i 2017 og leveret det bedste investeringsafkast i mange år. Det stærke resultat skyldes positivt bidrag fra stort set alle aktivklasser, hvilket har gjort det muligt at forhøje pensionerne for alle medlemmer samtidig med, at vi har kunnet opbygge vores bonuspotentiale med 17,3 mia. kr. Så det har været et rigtig godt år for vores medlemmer,« siger ATP’s direktør Christian Hyldahl.

ATP skriver, at resultatet især er drevet af  godt afkast på aktier som følge af kursstigninger på de globale aktiemarkeder og moderate rentestigninger i Europa.

De unoterede aktier gav et afkast på 5,3 mia. kr., de børsnoterede udenlandske aktier bidrog med 4,9 mia.kr, mens de børsnoterede danske aktier leverede 4,2 mia. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen