Berlingske Business

ATP halverede sit overskud i 2014

ATP
Topchefen hos ATP, Carsten Stendevad. Foto:

ATPs formue vokser kraftigt - selv efter en halvering af overskuddet i 2014. Den store pengetank forvalter nu pension for over 700 mia. kr. Det skyldes dog først og fremmest, at ATP har købt forsikringer for at være sikker på at kunne overholde garantierne over for kunderne.

Faldende rente og stigende aktiekurser har været godt for landets største pengetank i form af ATP. Sidste år fik ATP et investeringsafkast på seks mia. kr. Samtidig tjente ATP 132 mia. kr. på at lave renteafdækning.

Det er den forsikring, som ATP laver for at være sikker på , at betale den pension til danskerne, som ATP har lovet. Formuen i den store pengetank vokser derved kraftigt og ATP forvalter nu pension for over 700 mia. kr. for danskerne.

»Når renten falder så markant som i 2014, bliver det dyrere for alle pensionsselskaber at producere fremtidige pensionsindkomster. Takket være afkastet på 132 mia. kr. på ATP’s afdækning, kan alle ATP’s medlemmer være trygge ved, at de får de pensioner, vi har lovet dem. Derudover tjente vi 6 mia. kr. på vores investeringer og forhøjede pensionerne,« siger ATP’s direktør Carsten Stendevad.

ATP’s investeringsportefølje gav et afkast på 6,1 mia. kr. svarende til 6,5 pct. før skat og omkostninger. Aktieinvesteringer gav det største positive afkast på 8,5 mia. kr. Heraf kom 3,7 mia. kr. fra unoterede aktier, 3,3 mia. kr. fra danske noterede aktier og 1,5 mia. kr. fra udenlandske noterede aktier. Investeringer i obligationer, kredit, infrastruktur og ejendomme gav også positive afkast.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen