Berlingske Business

Ældre dropper efterløn trods krise

colourbox948334_artikel_og_teaser_615_x_339.jpg
Tilgangen til efterløn er dalende. Foto:

Selv om arbejdsløsheden er fordoblet på et år, falder antallet af folk, der går på efterløn.

Den tiltagende økonomiske krise presser tilsyneladende ikke ældre medarbejdere på efterløn for at give plads til yngre folk. I maj i år var der 6.000 færre på efterløn end i maj 2008, mens den samlede arbejdsløshed er fordoblet i samme periode. Det skriver Politiken.

"Det er overraskende. Under højkonjunkturen var det jo logisk nok, at folk udskød deres tilbagetrækning, men det havde været forventeligt, at der opstod et pres for, at ældre medarbejdere trækker sig tilbage, når virksomheder gennemfører sparerunder og skal af med folk," siger chefanalytiker Frederik I. Pedersen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd til avisen.

I Ældre Sagen bliver tallene fulgt måned for måned af frygt for, at den stigende arbejdsløshed skal udløse et pres på især de ældre ansatte.

"Selv om ledigheden er eksploderet inden for træ-, industri- og byggeområdet, er de ældre ikke overrepræsenteret i ledighedsstatistikken. Det var ellers et helt almindeligt billede for nogle år siden," siger økonom Peter Halkjær, Ældre Sagen.

Der kan være flere grunde til faldet i efterlønnere. De kontante præmier for at vente med gå på efterløn spiller en rolle. Samtidig venter nogle måske med at trække sig, fordi deres pensionsordning er blevet mindre værd på grund af kursfald. Endelig vurderer Ældre Sagen, at de seneste års højkonjunktur har fået virksomhederne til at se på de ældre som en ressource.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen