Berlingske Business

Rockwool øgede overskuddet i stabilt marked

Carsten Andersen - 20170224082
Rockwool, administrerende direktør Jens Birgersson. Free/Carsten Andersen

Isoleringsproducenten Rockwool glæder sig over, at en effektiviseringsplan er gennemført.

Mens omsætningen i 2016 var nogenlunde stabil for Rockwool, der hovedsageligt producerer isoleringsmateriale lavet af stenuld, gik det solidt frem for resultatet.

En hurtigere end ventet gennemførsel af strategien får æren.

»Vi afsluttede året med en driftsmargin på 10,8 procent, et stærkt cashflow og en perfekt eksekveret transformation«.

»Den måde, hvorpå organisationen har omfavnet udfordringerne og endda gennemført forandringen et år hurtigere end planlagt, er meget imponerende og noget, jeg er meget stolt af,« skriver administrerende direktør Jens Birgersson.

Rockwools omsætning faldt i 2016 med tre promille til 2202 millioner euro. Til gengæld blev overskuddet næsten fordoblet til 166 millioner euro eller omkring 1,2 milliarder danske kroner.

»Salget viste en stabil udvikling takket være den fortsatte vækst i både Nordamerika og Systems-markedet.«

»Det er et positivt udkomme, når man tager de pressede russiske byggemarked og lavere efterspørgsel grundet lave oliepriser med i ligningen. Begge situationer kunne have haft en større negativ indflydelse«, skriver Rockwool.

Med fremgangen i nettoresultatet nåede Rockwool den forandringsplan, som administrerende direktør Jens Birgersson iværksatte, da han tiltrådte i 2015. Programmet fokuserede på en fleksible organisation, besparelser og et fokus på kunden.

Rockwool

For 2017 forventer Rockwool, at salget vil vokse med to til fire procent, og at overskudsgraden fortsat vil være over ti procent.

»Det på trods af, at der er flere usikkerheder i horisonten.Den geopolitiske situation og de nyeste indikationer fra energipriserne samt andre råvarer gør det sværere at forudse, hvad der vil ske i året, og kræver en fleksibel tilgang til markedet og prissætning,« skriver Rockwool om fremtiden.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen