Berlingske Business

Økonomer: Opløftende tal viser god stemning hos forbrugerne

Nets anbefaler banker at spærre 100.000 betalingskort
ARKIVFOTO af dankort (Foto: Erik Refner/Scanpix 2016). Foto:

Stigende forbrugertillid i februar er et udtryk for god stemning og sund købelyst ved de danske forbrugere, vurderer flere danske økonomer.

De danske forbrugere er ved godt mod i øjeblikket. Forbrugertilliden landede i februar på 4,8 efter januar 4,5.

Det viste tal fra Danmarks Statistik

»Den nyvundne fremgang i forbrugertilliden skyldes hovedsageligt, at forbrugerne har skruer markant op for vurderingen af såvel Danmarks og familiens egen økonomiske situation i dag sammenlignet med for et år siden,« skriver cheføkonom i Nykredit, Tore Stamer i en kommentar.

»Det viser med al tydelighed, at det privatøkonomiske fundament under danskerne er solidt i øjeblikket. Renterne er meget lave, beskæftigelsen i den private sektor er stadig i fremgang, boligpriserne stiger pænt i en stadig større del af landet, inflationen er meget lav, og reallønnen stiger pænt for langt de fleste. Der er altså al mulig grund til at forvente en fortsat fremgang i privatforbruget,« skriver han endvidere.

Development and growth

Niels Rønholt, der er cheføkonom i Jyske Bank, påpeger, at når man tænker på de globale omstændigheder, hvor Trump kan gøre stor skade med sin handelspolitik og herhjemme, hvor vi har et boligmarked i vinterhi, er forbrugertillidsindekset særligt opløftende.

»Set i det lys er det positivt, at forbrugertilliden holder sig på det nye, højere niveau,« skriver han i en kommentar.

Andre økonomer peger dog på, at selv om det er fine nøgletal, er det ikke fordi, at Danmark står over for en decideret forbrugsfest.

»Vi venter en lille stigning i forbrugskvoten, som her ovenpå krisen fortsat ligger på et lavt niveau. Der er dog ikke basis for at vente høj forbrugsvækst beskæftigelsesvæksten ventes blandt andet at løje af, og dertil kommer, at der er udsigt til svagt stigende renter, hvilket også vil dæmpe fremgangen i det private forbrug,« skriver Dansk Erhvervs cheføkonom Steen Bocian.

»Dagens tal indikerer, at dansk økonomi fortsat vil få medvind fra større købelyst hos de danske forbrugere, men der bliver næppe tale om en forbrugsfest,« understreger Sydbanks makroøkonom til Søren V. Kristensen.

Indikatorerne for familiens situation og Danmarks økonomiske situation i dag er henholdsvis 4,5 og 6,9, hvor gennemsnittet for disse indikatorer i det seneste halve år er henholdsvis 4,0 og 3,2.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen