Berlingske Business
09:43Jyske Bank løfter Norden-kursmål

Iværksætteren Martin Thorborg udsat for forsøg på direktørsvindel

Iværksætteren Martin Thorborg er blevet udsat for forsøg på CEO fraud. Arkivfoto
Arkivfoto Foto:

Iværksætteren Martin Thorborg, der står bag Jubii, Amino.dk og Dinero blev tirsdag udsat for et forsøg på direktørsvindel. Han tæller dermed til statistikken af den stigende tendens med begavede forsøg på direktørsvindel også kaldet CEO fraud.

»Har du en virksomhed, så pas på!« Sådan starter iværksætteren Martin Thorborg med at skrive i et Facebookopslag.

Den kendte iværksætter og direktør i regnskabstjenesten Dinero, Martin Thorborg, blev tirsdag udsat for et forsøg på direktørsvindel. Han var ikke på kontoret, da en anmodning om at sende penge havnede hos en medarbejder i Dinero. Beskeden fremstod, som om den var sendt fra Martin Thorborg selv, og hører dermed under svindelmetoden direktørsvindel eller CEO fraud.

Beskeden til medarbejderen, der stod som om, den var sendt fra Thorborgs mobil, lød på at sende en hastebetaling. Betalingen skulle manuelt godkendes af enten Martin Thorborg selv eller hans partner, som heller ikke var til stede på kontoret, og pengene blev derfor ikke sendt. Men i sit Facebookopslag undrer Martin Thorborg sig over, hvor snedigt svindelnummeret er udført.

»Det vilde er, at de har ramt os, mens jeg var væk fra kontoret, at de ved jeg har en iPhone, at de kunne finde Dennis og vidste, det var ham, der sad på kassen, at beløbsstørrelsen passer til vores virksomheds størrelse m.m. Det er ikke rocket science, men alligevel et stykke arbejde, der skal gøres,« skriver Martin Thorborg på sin Facebookprofil.

CEO fraud er en form for svindel, hvor en person forsøger at franarre medarbejdere i en virksomhed penge ved at give sig ud for at være en direktør, økonomichef eller konsulent i virksomheden. Det er et stigende problem i Danmark såvel som resten af verden og Forsvarets Efterretningstjeneste har i deres seneste trusselsvurdering fra februar karakteriseret den form for trussel som værende »meget høj«.

internet-troll Digital communication

Berlingske Business bragte i sidste uge artikler om emnet direktørsvindel, hvor en undersøgelse lavet af Berlingske Business foretaget over de 1000 største virksomheder i Danmark viste, at to tredjedele af direktørerne har haft oplevelser med forsøg på direktørsvindel.

Martin Thorborg er dermed ikke et enestående tilfælde, men en indikation på den stigende tendens til angreb på virksomheder.

Svindlen foregår som oftest over mail, hvor svindleren har lavet en falsk mail, der bærer direktørens navn og mailadresse. Hvor det førhen var relativt nemt at skelne mellem de falske og de ægte mails, er niveauet nu højnet betydeligt, og mange af svindelforsøgene er på så højt et niveau sprogligt, at det ikke er til at gennemskue.

Jesper Kongstad, direktør for Patent- og Varemærkestyrelsen.

Thomas Elkjer Nissen er forsker hos Institut for Militære Operationer under Forsvarsakademiet. Han udtalte i sidste uge til Berlingske, at svindlerne er blevet meget mere snu i deres formidling af falske mails.

»Vi er ude over, at de her mails bliver lavet med Google Translate. De tekniske forsvarsmuligheder er så gode i dag, at det svageste led er det menneskelige led,« sagde han.

»Det menneskelige led« er i denne forbindelse medarbejderen, der modtager mailen. CEO fraud er en form for manipulation, hvor der forsøges at spille på den enkelte medarbejders autoritetsfølelse og respekt overfor direktøren.

I 2016 overførte to danske virksomheder ifølge Anklagemyndigheden op mod 140 mio. kr. til svindlere, der udgav sig for at være direktører. I Frankrig har politiet opgjort virksomhedernes tab til ca. 3,7 mia. kr. fordelt over 700 sager.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen