Berlingske Business

Flüggers bundlinje lider af stigende råvarepriser

768245098.jpg
Dyrere råvarepriser har presset indtjeningen hos malerkoncernen Flügger i første kvartal, hvor omsætningen stod stort set stille.Scanpix/Iris

Dyrere råvarepriser har presset indtjeningen hos malerkoncernen Flügger i første kvartal, hvor omsætningen stod stort set stille.

Flüggers omsætning lød på 538 mio. kr. i kvartalet mod 539 mio. kr. i samme periode sidste år, viser regnskabet, der er offentliggjort tirsdag.

Omsætningen i Danmark steg med 4 pct., mens det svenske marked viste en svag efterspørgsel, som medførte et fald på 7 pct. i danske kr. I Polen var der en fremgang på 12 pct. som følge af godt vejr og vundne markedsandele.

Selskabet præsenterede samtidig et EBIT-overskud på 61 mio. kr. mod 82 mio. kr. samme periode sidste år samt en EBIT-margin på 11 pct. Selskabet bakker tilbage på bundlinjen, hvor resultatet landede på 51 mio. kr. mod 63 mio. kr.

Faldet skyldes, at der har været høje råvarepriser, som selskabet ikke har lykkedes med at overføre til salgsprisen, og samtidig har der været en negativ valutaudvikling.

Flügger noterer sig endvidere, at det har igangsat målrettede organisatoriske initiativer med henblik på besparelser, som skal have en effekt på indtjeningen på den korte og lange bane.

»Branchen for bygningsmaling og tilbehør på det nordiske marked er præget af overkapacitet og tiltagende konsolidering, hvilket påvirker Flügger såvel som andre aktører i branchen. Vi intensiverer derfor både vores igangværende konsolidering af egne butikker og fokuserer på øget tilgængelighed i forhold til beliggenhed, sortiment og service,« skriver administrerende direktør Jimmi Mortensen i forbindelse med regnskabet.

Flügger fastholder forventningerne til det forskudte regnskabsår 2018/19 om en vækst i omsætningen på 0-2 pct. og en EBIT-margin på 3-4 pct.

De langsigtede forventninger er fortsat en omsætning på 2 mia. kr. og en EBIT-margin på 6-8 pct. i 2020/21.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen