Berlingske Business

Bitcoin steg 1.000 procent i 2017: Men det var ikke nok til kryptovalutaernes top-10

FILES-BITCOIN-FOREX-MARKET-CURRENCY-INTERNET-BANK
Foto:

Her er de vigtigste ting, du skal vide, før du starter din dag. Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at være helt opdateret.

Godmorgen!

Velkommen til årets første nyhedsoverblik. Vi starter 2018 med at se nærmere på en af 2017s helt store temaer: Kryptovalutaer.

1
Bitcoin ikke i top-10 over stigende kryptovalutaer

Bitcoin trak overskrift på overskrift i 2017 med en værdistigning på mere end 1.000 procent. Men faktisk er bitcoin slet ikke at finde på top-10 over de mest stigende digitale kryptovalutaer sidste år. Det skriver Quartz.

Valutaen ripple – som i vid udstrækning fungerer ligesom bitcoin – steg med mere end 36.000 procent i løbet af året, og er nu den næstmest værdifulde kryptovaluta i verden. Stigningen kom særligt i anden halvdel af 2017, hvor ripple indgik aftaler med en række japanske og sydkoreanske banker om at implementere sin teknologi hos bankerne. En ripple kan nu købes for omtrent 2,25 dollar, mens én bitcoin, der var den første kryptovaluta, koster omtrent 13.000 dollar.

Også nye kryptovaluta-succeser som etherum, litecoin og dash er steget mere i værdi end bitcoin i løbet af 2017. Fælles for dem alle er, at de er uregulerede digitale valutaer, som ikke er udstedt og garanteret af en centralbank.

Hen over nytåret er både bitcoin og flere andre af de populære kryptovalutaer faldet i værdi, og 2018 bliver næppe lige så succesfuldt som gennembrudsåret 2017.

14BUSSkatteminister-Karsten.jpg

2

Er du klar til teknologi-året 2018?

Berlingskes faste teknologiske spåmænd giver i dagens avis deres bud på, hvilke teknologiske fremskridt der vil præge 2018. Her er en række bud:

  • 2018 vil blive året, hvor vi for alvor begynder at tale til elektronikken – køleskab, ovn og TV – med vores stemmer.
  • Det bliver også året, hvor de første virksomheder ganske åbenlyst vil tilbyde kunderne besparelser, hvis de betaler med øget adgang til deres personlige data.
  • Virtual Reality (VR) vil blive mainstream og komme ind i de danske stuer. Lykkes det ikke, er der risiko for, at det forsvinder som forbrugerprodukt.

Du kan læse mange flere bud her i Berlingske Business (kræver abonnement).

Business anbefaler

3

Nyt europæisk uvejr i vente for Google

I 2017 gav EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, en rekordbøde på 18 mia. kroner til Google, fordi internetgiganten misbrugte sin enorme markedsposition og promoverede sin egen tjeneste for prissammenligninger, Google Shopping, mens konkurrenterne blev gemt flere sider væk.

Vestager truede Google med store dagbøder, hvis de ikke fik styr på det. Nu har Google ændret sin visning af søgeresultater. Men konkurrenterne er langtfra tilfredse, fortæller Vestager:

»Jeg er begyndt at mødes med nogle af de selskaber, som forventede at få fordele af beslutningen, altså at de igen kunne blive fundet frem for at optræde i gennemsnit på side fire i et søgemønster. Og når jeg mødes med dem, hører jeg, at de ikke er glade for den måde, som Google implementerer det på,« siger hun til Berlingske.

EU-GOOGLE/ANTITRUST

Hvis Vestager finder frem til, at Google stadig misbruger sin markedsposition, kan det koste internetgiganten 95 mio. kroner i bøder om dagen.

Læs hele historien hos Berlingske Business (kræver abonnement).

4

Vestas gik ordreamok over nytåret

Vestas varmede op til nytåret fredag aften med en imponerende række af ordreannonceringer. I tidsrummet mellem fredag kl. 20 og frem til ved midnatstid tikkede der hele ti gange meddelelser ind fra den danske vindmølleproducent om nye kontrakter.

Samlet bød aftenen på ordrer med en samlet kapacitet på 998 megawatt, hvilket bragte årets ordreannoncering op på 10.691 megawatt, hvilket er uden bunken af såkaldte »uannoncerede ordrer« for fjerde kvartal, som Vestas først offentliggør omfanget af i sit årsregnskab.

Dermed har selskabet allerede inden de »uannoncerede« for fjerde kvartal slået den ordrerekord på 10.494 megawatt, som blev opnået sidste år, skriver Ritzau Finans.

De mange ordrer kan være med til at sende Vestas-aktien i vejret. Følg med på Business Live, når børsen åbner kl. 9.

split

Det skal investorerne holde øje med

Nordnets investeringsøkonom Per Hansen udpeger her de tre ting, som investorerne bør holde øje med på årets første handelsdag:

  • Den amerikanske dollar blev i slutningen af 2017 svækket, og det bragte det samlede fald sidste år op over 10 %. Svækkelsen er ikke kun skidt nyt for den europæiske økonomi, men spiser også af bl.a. de danske investorers globale aktieafkast, hvor langt de fleste er passive USD-investorer. En USD-svækkelse er ikke den bedste start på aktieåret.
  • Hen over nytår har der været mere forsonende taler fra Nordkorea. Måske vil Nordkorea alligevel deltage i OL, som starter i Sydkorea den 9. februar. Mindre spændinger her vil, alt andet lige, være positivt for risikofornemmelsen. Spørgsmålet er, om det er mere end blot venlige ord?
  • Olieprisen fortsætter med at stige og nærmer sig tirsdag morgen 70 USD for Brent. Den seneste stigning kommer efter uroligheder i Iran og krav om reformer. Kombinationen af en stigende oliepris og faldende USD er ikke en perfekt cocktail for den europæiske økonomi, som både er netto olieforbruger og også har en eksportinteresse i en stærkere USD.

483355303.jpg

Det sker på markederne

De asiatiske aktiemarkeder har startet 2018 med pæne stigninger i kølvandet på opløftende nøgletal fra Kina i form af PMI-indekset for fremstillingsindustrien.

  • Hongkongs Hang Seng: +1,7 pct.
  • China CSI 300: +1,1 pct.
  • Sydkoreas Kospi: +0,4 pct.
  • De japanske banker holder lukket i dag og i morgen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen